Familieterapi, Asker DPS

Asker DPS

Familieterapi innebærer å jobbe med relasjoner og kommunikasjonen mellom de ulike familiemedlemmer og andre i nettverket, gjennom samtaler og oppgaver. 

Innledning

Terapien kan involvere foreldrepar, familier, individuelt og i ulike nettverkssammenhenger. Omfanget av behandlingen varierer ut fra behov. Det fins mange ulike retninger i familieterapi, med ulike tilnærminger. Familietilnærming/familieterapi er effektivt som behandling eller del av en behandling ved ulike vansker og psykiske helseplager hos barn og ungdom som blant annet depresjon, angst‐ og tvangslidelser, ulike former for
traumer, spiseforstyrrelser (anoreksi), atferdsvansker og rusmisbruk.

Henvisning og vurdering

For å få innleggelse i spesialisthelsetjenesten trenger du henvisning. Fastlegen og legevakt er de som i hovedsak henviser til utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten vil da avgjøre om du har krav på behandling i spesialisthelsetjenesten.

 

 

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Hele familien må være motivert for å jobbe med relasjoner og kommunikasjon i en familieterapeutisk kontekst.

2. Under

Hver enkelt av oss blir preget av, og preger selv, den sammenhengen vi er en del av. Forhold i familien, til venner, arbeid, skole, barnehage og fritidsarenaer har stor påvirkning på hele familiens trivsel, helse og utvikling. Målet med familieterapi er at familien får en økt forståelse av prosessene som foregår i familien, og gjennom dette finne måter å være sammen på som kan være med på å løse opp i en fastlåst situasjon.

Behandlingsopplegget vil variere og være tilpasset hver enkelt familie, avhengig av den enkelte families situasjon.

3. Etter

Den som har henvist til familieterapi er den som har hovedansvar for oppfølging etter avsluttet behandling.

Kontakt

Asker DPS
Telefon
Sentralbord: 03525 / Direkte: 67502000
E-post
Postadresse

Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen

Kulturhuset i Asker
Besøksadresse
Kirkeveien 206 A(Google maps)
1383 Asker
Telefon
Sentralbord: 03525

Praktisk informasjon

Egenandel og frikort

​Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Ta med frikort hvis du har. Har du ikke frikort, må du betale egenandel. Hvis du ikke skal betale egenandel, må du ta med dokumentasjon på at du er fritatt.

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Les mer om egenandel og frikort

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Send oss klage/avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester - enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier - huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Gi oss gjerne synspunkter på behandlingen og servicen du har fått.
Det kan du gjøre ved å gå til nettsiden vår om ris og ros. Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de
det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din blir lest og håndtert, men vi får dessverre ikke besvart den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.