Medisinfri behandling, Bærum DPS

Bærum DPS

Medisinfri behandling er et eget tilbud for pasienter over 18 år i psykisk helsevern som tradisjonelt er blitt behandlet med medikamenter.

Innledning

Medisinfri behandling betyr at du er en sentral aktør i behandlingstilbudet.   Tilbudet er basert på perspektivet «recovery» og prøver å hjelpe deg til å nå egne mål, ha god kunnskap om egen sykdom, oppleve å ha kontroll og mestre eget liv.

Du er selv med på å bestemme om du skal benytte medisiner eller ikke som en del av din behandling.  Behandlingstilbudet vil bli lagt opp i samarbeid med deg ut i fra din tilstand. Vi som spesialisthelsetjeneste skal sikre at du har den informasjonen du trenger for å kunne ta valg som påvirker din behandling.

Medisinfritt tilbud kan også være for deg som bruker medisiner og som ønsker å prøve behandling uten. Vi som spesialisthelsetjeneste skal da sikre en forsvarlig nedtrapping av dine medisiner samtidig som du mottar andre behandlingstilbud.

Henvisning og vurdering

Fastlegen og behandlere i spesialisthelsetjenesten kan henvise til dette tilbudet .

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Medisinfritt behandlingstilbud er for personer med alvorlig psykisk lidelse som tradisjonelt er behandlet medikamentelt, men ønsker en medisinfri behandling.  Personer med psykoselidelser og bipolare lidelser vil være prioritert.  Tilbudet gis ikke til personer som er avhengige av rusmidler. 

Dersom du som pasient skal lykkes med et medisinfritt behandlingstilbud er det viktig at du er motivert og klar for å jobbe aktivt med din psykiske lidelse.

Du vil bli innkalt til samtale for å kartlegge din tilstand og dine behov.  Vi vil her vurdere sammen med deg om et medisinfritt tilbud er forsvarlig for deg, slik at sykdommen og symptomene ikke forverres når du mottar tilbudet.  Vi vil også gi deg mer informasjon om tilbudet. 

2. Under

Medisinfri behandling er basert på prinsipper om «recovery».  Det finnes ikke et eget norsk ord for recovery, men det oversettes ofte med begreper som tilfriskning og mestring. 

Det innebærer:

  • å ha kontrollen selv
  • ha aktiv egeninnsats
  • bli ekspert på egen lidelse
  • ha håp og tro på å kunne mestre livet og hverdagen på tross av sykdom. 

Det vil tilbys gruppebaserte tilbud etter IMR-metoden og individuelt etter behov.  IMR står for Illness Management and Recovery og er et kunnskapsbasert behandlingsprogram for personer med alvorlig psykisk lidelse. Gruppebehandlingen har fokus på at du skal kjenne dine symptomer, forstå dem og lære å mestre de på din egen måte.

Tilbudet vil også bestå av et program som inneholder fysisk aktivitet og trening.

Godt kosthold og å opprettholde sosialt nettverk og funksjon i dagliglivet står også sentralt.  Vi søker så langt som mulig sammen med deg å ha et nært samarbeid med pårørende, fastlege og det kommunale helsetilbud

3. Etter

Etter avsluttet medisinfritt behandlingstilbud vil videre oppfølging skje enten hos fastlege og kommunen eller i spesialisthelsetjenesten.  

Det er viktig at du bruker det du har lært i behandlingen. De fleste personer skal under og ved avsluttet behandling ha fått utarbeidet en egen plan for å forebygge og mestre tilbakefall.

Vær oppmerksom

Kontakt

Bærum DPS
Telefon
Direktenummer finner du under besøksadressene til høyre.
mandag - fredag 08.00-15.30
Fra 15. mai til 15. september er telefontiden kl. 08:00-15:00
E-post
Postadresse

Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen

Dr. Høsts vei
Besøksadresse
Dr. Høsts vei 35-39(Google maps)
1346 Gjettum
Telefon
Sentralbord: 03525 ; Ekspedisjon: 67817810 ; Poliklinikk 3: 67817830 ; Døgnpost 2: 67817840 Døgnpost 3: 67817850 .

Praktisk informasjon

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Send oss klage/avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester - enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier - huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Gi oss gjerne synspunkter på behandlingen og servicen du har fått.
Det kan du gjøre ved å gå til nettsiden vår om ris og ros. Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de
det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din blir lest og håndtert, men vi får dessverre ikke besvart den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.