Ringerike DPS

Nevropsykologisk undersøkelse - voksne, Ringerike DPS

En nevropsykologisk utredning er en omfattende vurdering der vi gjennom samtaler, observasjoner og testing kartlegger ulike ferdigheter og hjernefunksjoner.

Innledning

Innholdet i undersøkelsen vil variere noe fra person til person. Vanligvis blir det gjort en strukturert kartlegging av funksjonsområder gjennom samtale med deg, eventuelt også med pårørende og/eller andre instanser der det er aktuelt. I de fleste tilfeller blir det også gjennomført ulike tester. Det kan være av evnenivå, hukommelse, oppmerksomhet og konsentrasjon, språk, visuell funksjon, planlegging og organiseringsevne, motorisk og sensorisk ferdigheter, samt adferdsmessig, sosial og emosjonell fungering.

Henvisning og vurdering

Fastlege og psykolog kan henvise til nevropsykologisk utredning. Pasienter kan også henvises fra somatiske avdelinger.

Frist som utløser rett til helsehjelp er for de fleste utredninger tre måneder, men i praksis vil utredningen som regel være startet opp i løpet av en måned. Ved utredning i forbindelse med førerkort eller andre attester gis det ikke frist, og ventetiden for slike undersøkelser kan derfor være noe lenger.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsrutine for voksne til Klinikk for psykisk helse og rus.

Henvisningen sendes til: Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen.

Før

  • Ta med ferdig utfylte skjema om du fikk tilsendt noen på forhånd.
  • Møt uthvilt til testingen, unngå medisinendringer eller rusmidler dagene i forveien.
  • Ta med briller eller høreapparat om du bruker det.
  • Det kan være lurt å ha med matpakke og drikke, eller penger til å kjøpe mat i kantinen, da testingen tar noen timer.
  • Husk å skru av mobilen under testingen.

Under

Første gang du kommer, har vi en samtale om hvorfor du er henvist og hva undersøkelsen går ut på. Vi innhenter informasjon om din nåværende og tidligere funksjon, blant annet gjennom en utviklingshistorie fra barneår til i dag. Vi er interessert i dine styrker og svakheter, og aktuelle problemer. Noen ganger innhentes også informasjon fra pårørende eller andre instanser, men ikke uten at du har gitt samtykke til det.

Som regel blir det gjennomført testing. Testingen utføres av testtekniker eller psykolog og fordeles vanligvis over to dager. Testene kan være muntlige, skriftlige eller praktiske. Ingen av dem gjør vondt, men du kan bli trøtt etterpå.

Etter

Etter at utredningen er ferdig, blir de fleste innkalt til en tilbakemeldingssamtale der vi går gjennom resultatene. Noen ganger har vi også møter med andre instanser. Det vil bli drøftet behov for videre oppfølging for eksempel på skole/arbeidsplass eller om du trenger henvises til andre undersøkelser eller til behandling hos psykolog, fysioterapeut, logoped eller andre. I etterkant sendes en nevropsykologisk testrapport (epikrise) til den som henviste deg, og vanligvis også til fastlegen din og til andre instanser dersom det er avtalt.

Vær oppmerksom

I utgangspunktet har helsepersonell taushetsplikt, men det er noen unntak der vi har meldeplikt. Det handler i hovedsak om tilfeller hvor det er bekymring overfor barns omsorgssituasjon eller sikkerhet, samt der helsekrav til førerkort ikke er oppfylt.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Avbestille eller endre time

Betaling (gebyr) hvis du ikke møter til timen

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.

Informasjon om hvordan du avlyser eller endrer time finner du under avsnittet «Avlyse eller endre time» på denne siden.

Betaling for timen

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel.

 I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta evt. med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Har du fått frikort? Husk å ta det med til timen

Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Les mer om frikort hos helsenorge.no

Ta med bankkort
Sykehusene våre har ikke lenger noe system for å ta imot kontanter og ønsker derfor at elektronisk betaling er hovedregel. Vi ber derfor om at du tar med bankkort når du møter hos oss.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Norske statsborgere har i de fleste tilfeller rett til gratis behandling, eller behandling mot en relativt liten egenandel innenfor det norske helsevesenet, men det er mange situasjoner der personer kan falle utenfor denne ordningen, eller hvor det finnes andre ordninger. Noen eksempler på dette kan være at du ikke har norsk personnummer, at du ikke er norsk statsborger, at du er flyktning eller asylsøker, at du er EØS-borger eller utenlandsk student, arbeidstaker, pensjonist eller turist som ønsker helsehjelp i Norge mfl.

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss.

Dekning av reiseutgifter

For å hindre spredning av koronaviruset Covid-19 anbefaler Helsedirektoratet at du ikke bruker offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette. Vestre Viken har også eget transporttilbud for pasienter som er mistenkt eller bekreftet smittet av Covid-19.

Du kan lese mer om transporttilbud og dekking av kostnader til reise ved koronavirus Covid-19 på beredskapssiden

   

Normal info om dekning av reiseutgifter

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Egenandel og frikort

​Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Ta med frikort hvis du har. Har du ikke frikort, må du betale egenandel. Hvis du ikke skal betale egenandel, må du ta med dokumentasjon på at du er fritatt.

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Les mer om egenandel og frikort

Helseekspressen

​Vestre Viken drifter Helseekspressen i Buskerud. Dette er busser med medisinsk utstyr ombord og som går til og fra Hallingdal, Numedal og Kongsberg mot Drammen og Oslo.

Du må ha rekvisisjon eller innkalling til behandling for å få reise med Helseekspressen. Reisen må bestilles på telefonnummer 915 05 515 innen klokken 13:00 dagen før du skal dra.

Tidtabeller og mer informasjon om Helseekspressen

Koronavirus / Coronavirus - hjelp oss å hindre smitte

Koronavirus / Coronavirus

Andre virus

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Send oss klage/avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester - enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier - huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Gi oss gjerne synspunkter på behandlingen og servicen du har fått.
Det kan du gjøre ved å gå til nettsiden vår om ris og ros. Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Ta bilder eller video?

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video, for eksempel som et minne fra tiden på sykehuset eller annet behandlingssted. Du kan fotografere og filme så lenge det er deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet.

Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte uten at de har sagt at det er greit.

Fant du det du lette etter?