Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse, Drammen DPS

Drammen DPS

Psykoedukasjon i gruppe er et behandlingstilbud til voksne med bipolar lidelse.
Tilbudet innebærer at du får undervisning av helsepersonell og mulighet til å dele erfaringer med andre i samme situasjon. Målet er å gi deg mer kunnskap om hva lidelsen innebærer og hvordan du kan mestre hverdagen best mulig.

Innledning

Psykoedukasjon er systematisk opplæring og formidling av kunnskap om en psykisk lidelse. Tilbudet for personer med bipolar lidelse skjer i grupper med 8-15 deltakere som møtes ukentlig i ca. tre måneder, vanligvis 2-3 timer hver gang. Du får nærmere informasjon om hvor mange ganger din gruppe skal treffes og hvor lenge hvert treff varer.

Forskning viser at denne metoden kan bidra til å forebygge tilbakefall eller redusere symptomene ved en eventuell ny sykdomsperiode.

Tilbudet erstatter ikke annen behandling, men kommer i tillegg til oppfølgingen du får av behandler, fastlege eller annet helsepersonell.

Henvisning og vurdering

Du trenger henvisning fra behandleren eller fastlegen din for å delta på psykoedukasjon i gruppe. Når vi har mottatt og vurdert henvisningen, gir vi deg beskjed om du får plass i en gruppe og når den starter opp.

Du betaler vanlig egenandel per samling inntil du har nådd grensen for frikort.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsrutine for voksne til Klinikk for psykisk helse og rus

Henvisningen sendes til: Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen.

1. Før

Før første samling gir vi deg oversikt over datoer og annen praktisk informasjon.

2. Under

På samlingene lærer du blant annet hvordan du kan gjenkjenne symptomer på bipolar lidelse. Vi snakker også om hvordan lidelsen kan påvirke ditt forhold til andre.

Hver samling starter med fellesundervisning om det som er dagens tema.

Etter undervisningen prater vi om ulike temaer og spørsmål. Du får mulighet til å utveksle erfaringer med andre deltakere, hvis du selv ønsker det. Deling av erfaringer har vist seg å være lærerikt og nyttig, da det som deles ofte er gjenkjennbart for andre. Deltakerne har taushetsplikt overfor hverandre, det vil si at erfaringene som blir delt ikke skal formidles videre.

Eksempler på temaer vi prater om er «hvordan var det å få diagnosen bipolar lidelse, og hvordan ble diagnosen formidlet? Hvordan kan en forebyggingsplan være et nyttig verktøy?».

Hver samling blir avrundet med en oppsummering. Du får hjemmeoppgaver mellom samlingene.

Oversikt over temaer vi gjennomgår på samlingene: 

  • Hva er bipolar lidelse?
  • Erfaringsformidling og stemningsdagbok
  • Årsaker til og forløp av bipolar lidelse
  • Mani og hypomani
  • Depresjon og blandet tilstand
  • Bevissthet om følelser
  • Medikamentell behandling
  • Stress og mindfulness
  • Livsførsel og regelmessighet
  • Barn, familie, nettverk og arbeid. Åpenhet.
  • Oppsummering og selvhjelp

3. Etter

Etter siste samling fortsetter du eventuelt annen behandling og oppfølging i samråd med din behandler eller fastlege.

Kontakt

Drammen DPS
Oppmøte

Samlingene foregår i lokalene til Drammen DPS.

Kontaktperson:
Gro Kristiansen Reiersen
Telefon: 32 86 18 00

Telefon
Sentralbord: 03525 hele døgnet. Drammen DPS direkte: 32861800 mandag-fredag kl. 08:00-15:30
Ved akutte henvendelser, ring 03525. Ved akutt fare for liv og helse, vennligst ring 113.
E-post
Postadresse

Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen

Øvre Strandgt 2, Drammen
Besøksadresse
Øvre Strandgate 2(Google maps)
3018 Drammen
Telefon
Sentralbord: 03525

Praktisk informasjon

Har du vært i utlandet?

​Har du arbeidet i helsevesenet eller mottatt helsehjelp utenfor Norden i løpet av det siste året? Det kan for eksempel være innleggelse på sykehus, omfattende poliklinisk behandling eller besøk hos tannlege. Da må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika (for eksempel MRSA). Be fastlegen sende deg prøvesvaret før timen hos oss og ta det med når du kommer på sykehuset.

Send oss klage/avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester - enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier - huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Gi oss gjerne synspunkter på behandlingen og servicen du har fått.
Det kan du gjøre ved å gå til nettsiden vår om ris og ros. Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de
det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din blir lest og håndtert, men vi får dessverre ikke besvart den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.