Ringerike DPS

Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse, Ringerike DPS

Psykoedukasjon i gruppe er et behandlingstilbud til voksne med bipolar lidelse.
Tilbudet innebærer at du får undervisning av helsepersonell og mulighet til å dele erfaringer med andre i samme situasjon. Målet er å gi deg mer kunnskap om hva lidelsen innebærer og hvordan du kan mestre hverdagen best mulig.

Innledning

Psykoedukasjon er systematisk opplæring og formidling av kunnskap om en psykisk lidelse. Tilbudet for personer med bipolar lidelse skjer i grupper med 8-15 deltakere som møtes ukentlig i ca. tre måneder, vanligvis 2-3 timer hver gang. Du får nærmere informasjon om hvor mange ganger din gruppe skal treffes og hvor lenge hvert treff varer.

Forskning viser at denne metoden kan bidra til å forebygge tilbakefall eller redusere symptomene ved en eventuell ny sykdomsperiode.

Tilbudet erstatter ikke annen behandling, men kommer i tillegg til oppfølgingen du får av behandler, fastlege eller annet helsepersonell.

Henvisning og vurdering

Du trenger henvisning fra behandleren eller fastlegen din for å delta på psykoedukasjon i gruppe. Når vi har mottatt og vurdert henvisningen, gir vi deg beskjed om du får plass i en gruppe og når den starter opp.

Du betaler vanlig egenandel per samling inntil du har nådd grensen for frikort.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsrutine for voksne til Klinikk for psykisk helse og rus

Henvisningen sendes til: Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen.

Før

Før første samling gir vi deg oversikt over datoer og annen praktisk informasjon.

Under

På samlingene lærer du blant annet hvordan du kan gjenkjenne symptomer på bipolar lidelse. Vi snakker også om hvordan lidelsen kan påvirke ditt forhold til andre.

Hver samling starter med fellesundervisning om det som er dagens tema.

Etter undervisningen prater vi om ulike temaer og spørsmål. Du får mulighet til å utveksle erfaringer med andre deltakere, hvis du selv ønsker det. Deling av erfaringer har vist seg å være lærerikt og nyttig, da det som deles ofte er gjenkjennbart for andre. Deltakerne har taushetsplikt overfor hverandre, det vil si at erfaringene som blir delt ikke skal formidles videre.

Eksempler på temaer vi prater om er «hvordan var det å få diagnosen bipolar lidelse, og hvordan ble diagnosen formidlet? Hvordan kan en forebyggingsplan være et nyttig verktøy?».

Hver samling blir avrundet med en oppsummering. Du får hjemmeoppgaver mellom samlingene.

Oversikt over temaer vi gjennomgår på samlingene: 

  • Hva er bipolar lidelse?
  • Erfaringsformidling og stemningsdagbok
  • Årsaker til og forløp av bipolar lidelse
  • Mani og hypomani
  • Depresjon og blandet tilstand
  • Bevissthet om følelser
  • Medikamentell behandling
  • Stress og mindfulness
  • Livsførsel og regelmessighet
  • Barn, familie, nettverk og arbeid. Åpenhet.
  • Oppsummering og selvhjelp

Tilbud til familien din

Familien har ofte behov for kunnskap for å forstå hva bipolar lidelse er og hvordan de best kan være til støtte og hjelp. De kan også ha behov for å stille spørsmål og treffe andre i samme situasjon. Studier viser at kunnskap og forståelse hos familien, er til hjelp for den som har lidelsen. Vi tilbyr derfor undervisningsseminar en kveld (se lenke under «Arrangementer» nedenfor). I tillegg arrangerer vi to pårørendekvelder som en del av tilbudet psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse. Du får mer informasjon og invitasjoner til dette av gruppelederne når du begynner i gruppen.

Etter

Etter siste samling fortsetter du eventuelt annen behandling og oppfølging i samråd med din behandler eller fastlege.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Avbestille eller endre time

Betaling (gebyr) hvis du ikke møter til timen

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.

Informasjon om hvordan du avlyser eller endrer time finner du under avsnittet «Avlyse eller endre time» på denne siden.

Betaling for timen

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel, som du kan lese mer om på helsenores nettsted

 I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Husk å ta med frikort til timen hvis du har det

Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Les mer om frikort hos helsenorge.no

Ta med bankkort
Sykehusene våre har ikke lenger noe system for å ta imot kontanter og ønsker derfor at elektronisk betaling er hovedregel. Vi ber derfor om at du tar med bankkort når du møter hos oss.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Norske statsborgere har i de fleste tilfeller rett til gratis behandling, eller behandling mot en relativt liten egenandel innenfor det norske helsevesenet, men det er mange situasjoner der personer kan falle utenfor denne ordningen, eller hvor det finnes andre ordninger. Noen eksempler på dette kan være at du ikke har norsk personnummer, at du ikke er norsk statsborger, at du er flyktning eller asylsøker, at du er EØS-borger eller utenlandsk student, arbeidstaker, pensjonist eller turist som ønsker helsehjelp i Norge mfl.

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss

Corona virus / Koronavirus - hjelp oss å hindre smitte

Koronavirus / Corona virus

Andre virus

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Dekning av reiseutgifter

For å hindre spredning av koronaviruset COVID-19 bør du ikke bruker offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre det. Vestre Viken har også eget transporttilbud for pasienter som er mistenkt eller bekreftet smittet av COVID-19.

Her kan du lese mer om transporttilbud og dekking av kostnader til reise ved koronavirus eller COVID-19

   

Normal info om dekning av reiseutgifter

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Egenandel og frikort

​Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Ta med frikort hvis du har. Har du ikke frikort, må du betale egenandel. Hvis du ikke skal betale egenandel, må du ta med dokumentasjon på at du er fritatt.

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Les mer om egenandel og frikort

Helseekspressen

​Vestre Viken drifter Helseekspressen i Buskerud. Dette er busser med medisinsk utstyr ombord og som går til og fra Hallingdal, Numedal og Kongsberg mot Drammen og Oslo.

Du må ha rekvisisjon eller innkalling til behandling for å få reise med Helseekspressen. Reisen må bestilles på telefonnummer 915 05 515 innen klokken 13:00 dagen før du skal dra.

Tidtabeller og mer informasjon om Helseekspressen

Send tilbakemeldinger med klage, avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester – enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier – huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Info om hvordan du kan gi tilbakemelding på behandling og service du har fått finner du på siden om ris og ros

Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Ta bilder, video eller lyd?

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video som et minne fra tiden ved et behandlingssted. Det blir som regel tillatt så lenge det kun er et sted, deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet eller tatt opp og alle synes det er ok.

Samtidig er det viktig å vite at behandlingsteder ikke er offentlige rom og at det kan være folk som ikke ønsker å bli fotografert, filmet, eller at lyd blir tatt opp av dem. Inne på behandlingssteder skal personvernet ivaretas og folk har rett til å forbli anonyme hvis de ønsker det. På behandlingssteder er det ikke lov til å ta bilder av, filme, eller ta lydopptak av medpasienter, besøkende eller ansatte uten at de har gitt tydelig samtykke til det først.

Relaterte artikler

Fant du det du lette etter?