HELSENORGE
Ringerike DPS

Psykologisk behandling ved bipolar lidelse, Ringerike DPS

Målet med psykologisk behandling er å forebygge at du får nye sykdomsepisoder, lindre symptomer som oppstår mellom episoder, normalisere funksjonsnivået og hindre blant annet rusmiddelproblem og selvmord.

Ventetider

Innledning

Mange trenger hjelp til å forstå lidelsen, løse sosiale og relasjonelle problemer og andre konsekvenser av lidelsen. Kunnskap om egen sykdom er viktig for at du skal kunne lære å kontrollere sykdommen bedre, og raskt søke hjelp hvis du trenger det.

Vi deler inn den psykologiske behandlingen i:

  • Opplæring (psykoedukasjon)
  • Annen psykologisk behandling
  • Arbeid med kriseplan
  • Vedlikehold
Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsrutine for voksne til Klinikk for psykisk helse og rus.

Henvisningen sendes til: Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen.

Før

Du må være stabil før den psykologiske behandlingen kan starte. Det betyr at du må være på medisiner for bipolar lidelse. Legen, psykologen eller behandlingsteamet setter opp din plan for den psykologiske behandlingen sammen med deg.

Under

Psykoedukasjon

Du får systematisk opplæring i hvordan du skal leve for ikke å få tilbakefall ved å kjenne igjen symptomer. Du blir motivert til å følge opp legemiddelbehandlingen og konsultasjoner med behandler. Du får også hjelp til å holde orden på rutiner og god døgnrytme. 

Samtalebehandlingen foregår individuelt og/eller i gruppe.

Hvis du likevel får symptomer, er det viktig at du kontakter lege og kommer tidlig til behandling. 

Les mer om Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse, Ringerike DPS

Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse, Ringerike DPS

Psykoedukasjon i gruppe er et behandlingstilbud til voksne med bipolar lidelse. Tilbudet innebærer at du får undervisning av helsepersonell og mulighet til å dele erfaringer med andre i samme situasjon. Målet er å gi deg mer kunnskap om hva lidelsen innebærer og hvordan du kan mestre hverdagen best mulig.

Psykoedukasjon er systematisk opplæring og formidling av kunnskap om en psykisk lidelse. Tilbudet for personer med bipolar lidelse skjer i grupper med 8-15 deltakere som møtes ukentlig i ca. tre måneder, vanligvis 2-3 timer hver gang. Du får nærmere informasjon om hvor mange ganger din gruppe skal treffes og hvor lenge hvert treff varer.

Forskning viser at denne metoden kan bidra til å forebygge tilbakefall eller redusere symptomene ved en eventuell ny sykdomsperiode.

Tilbudet erstatter ikke annen behandling, men kommer i tillegg til oppfølgingen du får av behandler, fastlege eller annet helsepersonell.

  1. Før

    Før første samling gir vi deg oversikt over datoer og annen praktisk informasjon.

  2. Under

    På samlingene lærer du blant annet hvordan du kan gjenkjenne symptomer på bipolar lidelse. Vi snakker også om hvordan lidelsen kan påvirke ditt forhold til andre.

    Hver samling starter med fellesundervisning om det som er dagens tema.

    Etter undervisningen prater vi om ulike temaer og spørsmål. Du får mulighet til å utveksle erfaringer med andre deltakere, hvis du selv ønsker det. Deling av erfaringer har vist seg å være lærerikt og nyttig, da det som deles ofte er gjenkjennbart for andre. Deltakerne har taushetsplikt overfor hverandre, det vil si at erfaringene som blir delt ikke skal formidles videre.

    Eksempler på temaer vi prater om er «hvordan var det å få diagnosen bipolar lidelse, og hvordan ble diagnosen formidlet? Hvordan kan en forebyggingsplan være et nyttig verktøy?».

    Hver samling blir avrundet med en oppsummering. Du får hjemmeoppgaver mellom samlingene.

    Oversikt over temaer vi gjennomgår på samlingene: 
    • Hva er bipolar lidelse?
    • Erfaringsformidling og stemningsdagbok
    • Årsaker til og forløp av bipolar lidelse
    • Mani og hypomani
    • Depresjon og blandet tilstand
    • Bevissthet om følelser
    • Medikamentell behandling
    • Stress og mindfulness
    • Livsførsel og regelmessighet
    • Barn, familie, nettverk og arbeid. Åpenhet.
    • Oppsummering og selvhjelp
    Tilbud til familien din

    Familien har ofte behov for kunnskap for å forstå hva bipolar lidelse er og hvordan de best kan være til støtte og hjelp. De kan også ha behov for å stille spørsmål og treffe andre i samme situasjon. Studier viser at kunnskap og forståelse hos familien, er til hjelp for den som har lidelsen. Vi tilbyr derfor undervisningsseminar en kveld (se lenke under «Arrangementer» nedenfor). I tillegg arrangerer vi to pårørendekvelder som en del av tilbudet psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse. Du får mer informasjon og invitasjoner til dette av gruppelederne når du begynner i gruppen.

  3. Etter

    Etter siste samling fortsetter du eventuelt annen behandling og oppfølging i samråd med din behandler eller fastlege.

Gå til Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse, Ringerike DPS

Oppmøte

Samlingene foregår i lokalene til Ringerike DPS.

Kontaktperson:Såve Skaar Moe Pedersen 32 11 65 00

Annen psykologisk behandling

Pasienter som er i stabil fase (etter å ha blitt stabilisert med medisiner) får tilbud om psykologisk behandling som vedlikeholdsbehandling. 

Arbeid med kriseplan

Behandlingen skal også hjelpe deg til å oppdage og kjenne igjen tegn på tilbakefall. Dette blir gjennomgått sammen med deg: 

  • Varselsignaler ved både hevet og senket stemningsleie
  • Tiltak du kan sette i verk selv, inkludert «nødmedisin»
  • Hvem som skal kontaktes når du har behov for hjelp

Vedlikehold

Det er viktig at du selv bidrar til å holde deg frisk. Det innebærer blant annet at du tar medisinen du har fått anbefalt av legen, at du lever et mest mulig sunt og regelmessig liv med mye fysisk aktivitet, får nok søvn og er forsiktig med alkohol.

Etter

Den mest effektive psykologiske behandlingen ved bipolar lidelse består av opplæring. 

Ved å være oppmerksom på tidlige tegn på tilbakefall, kan du raskt søke hjelp og unngå nye episoder av depresjon eller mani.  

Målet er at du skal bli så stabil at fastlegen kan følge deg opp videre. 

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Avbestille eller endre time

Betaling for timen

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel, som du kan lese mer om på helsenorges nettsted

I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.


Dekning av reiseutgifter

 Info om dekning av reiseutgifter

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Helseekspressen

​Vestre Viken drifter Helseekspressen i Buskerud. Dette er busser med medisinsk utstyr ombord og som går til og fra Hallingdal, Numedal og Kongsberg mot Drammen og Oslo.

Du må ha rekvisisjon eller innkalling til behandling for å få reise med Helseekspressen. Reisen må bestilles på telefonnummer 915 05 515 innen klokken 13:00 dagen før du skal dra.

Tidtabeller og mer informasjon om Helseekspressen

Send tilbakemeldinger med klage, avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester – enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Ta bilder, video eller lyd?

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video som et minne fra tiden ved et behandlingssted. Det blir som regel tillatt så lenge det kun er et sted, deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet eller tatt opp og alle synes det er ok.

Samtidig er det viktig å vite at behandlingsteder ikke er offentlige rom og at det kan være folk som ikke ønsker å bli fotografert, filmet, eller at lyd blir tatt opp av dem. Inne på behandlingssteder skal personvernet ivaretas og folk har rett til å forbli anonyme hvis de ønsker det. På behandlingssteder er det ikke lov til å ta bilder av, filme, eller ta lydopptak av medpasienter, besøkende eller ansatte uten at de har gitt tydelig samtykke til det først.

Virus og koronavirus

​Virus

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Koronavirus / Corona virus



Relaterte artikler

Fant du det du lette etter?