Ringerike DPS

Spillavhengighet, Ringerike DPS

En definisjon på spillavhengighet er at du har mistet kontrollen på spillingen og at denne atferden dominerer livet både i forhold til tanker, følelser og atferd. Behandlingen kan hjelpe deg til å akseptere problemet, ta kontroll over spillingen og lære deg å håndtere risikosituasjoner.

Informasjon fra helsenorge.no

Les mer om Pengespill og avhengighet

Pengespill og avhengighet

Her finner du faretegnene på spilleavhengighet, og informasjon om hvordan man kan få hjelp.

Cirka 34 000 personer i Norge anslås å ha problemer med gambling og pengespill. Risikoen for å være problemspiller er størst hos:

  • menn
  • personer med lav utdannelse
  • personer som mottar en form for offentlig stønad
  • personer med fødested utenfor Norge

Om pengespill i Norge

Cirka 60 prosent av befolkningen i alderen 16-74 år spiller pengespill hvert år. De mest populære spillene er tallspill og skrapelodd.

Kasino og bingo på nett er de spillene som flest personer sliter med å kontrollere.

Nye typer pengespill, plattformer og kanaler utvikles stadig, og tilbudet av fjernspill, blant annet via internett, vokser. En stor andel henvendelser til Hjelpelinjen for spilleavhengige og til behandlingssteder skyldes spill fra utlandet.

Les mer om Pengespill og avhengighet (helsenorge.no)

Ventetider

Innledning

Behandlingen vil bestå av motiverende intervju og kognitiv atferdsterapi.

Med yngre pasienter kan behandlingsprosessen også inkludere foreldre/pårørende. Skole, fastlege og NAV kan dessuten involveres etter behov og ønske.

Henvisning og vurdering

Fastlege, barneverntjeneste eller konsulent på ditt lokale NAV-kontor kan henvise til spesialisthelsetjenesten for behandling av din spillavhengighet. 

Hvor lang tid vil det ta før du kan komme i behandling /utredning?

  • For deg som er under 23 år skal behandlingen starte innen fire uker
  • For andre er det gitt en veiledende frist på 12 uker.

Merk deg at ventetid kan variere avhengig av tilstandens alvorlighetsgrad.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningsrutine for voksne til Klinikk for psykisk helse og rus.

Henvisningen sendes til: Vestre Viken HF, Postboks 800, 3004 Drammen.

Før

Før behandlingen starter vil behandleren din sammen med deg, basert på opplysningene i henvisningen, danne seg et bilde av hvor alvorlig dine spilleproblemer er. Det vil deretter bli stilt diagnose og utarbeidet behandlingsplan.

Under

Behandlingen vil bestå av polikliniske samtaler. I disse samtalene vil vi snakke om følgende:

  • ditt forhold til spill/spilling
  • forsøke å forstå hvorfor du spiller
  • undersøke hvilken funksjon spillingen har for deg
  • undersøke hvordan spillingen påvirker hverdagslivet ditt
  • snakke om din motivasjon for å gjøre endringer i forhold til spillingen din

Det kan variere hvor ofte du møter til samtaler. Det er vanlig med en gang i uken. Samtalene varer som oftest en times tid.

Hvor lang tid tar  behandlingen?

Behandlingsperioden vil variere i lengde, intensitet og hyppighet utfra følgende: 

  • har du andre psykiske lidelser i tillegg
  • hvor klar du er til å gjøre endringer
  • hvorvidt du har tro på at du kan få til endringer 

Etter

Du vil bli fulgt opp videre av førstelinjetjenesten (f.eks. fastlegen din) etter behandlingen.

Det finnes også selvhjelpsgrupper som du kan benytte deg av.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Avbestille eller endre time

Betaling (gebyr) hvis du ikke møter til timen

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.

Informasjon om hvordan du avlyser eller endrer time finner du under avsnittet «Avlyse eller endre time» på denne siden.

Betaling for timen

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel.

 I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta evt. med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Har du fått frikort? Husk å ta det med til timen

Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Les mer om frikort hos helsenorge.no

Ta med bankkort
Sykehusene våre har ikke lenger noe system for å ta imot kontanter og ønsker derfor at elektronisk betaling er hovedregel. Vi ber derfor om at du tar med bankkort når du møter hos oss.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Norske statsborgere har i de fleste tilfeller rett til gratis behandling, eller behandling mot en relativt liten egenandel innenfor det norske helsevesenet, men det er mange situasjoner der personer kan falle utenfor denne ordningen, eller hvor det finnes andre ordninger. Noen eksempler på dette kan være at du ikke har norsk personnummer, at du ikke er norsk statsborger, at du er flyktning eller asylsøker, at du er EØS-borger eller utenlandsk student, arbeidstaker, pensjonist eller turist som ønsker helsehjelp i Norge mfl.

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss.

Dekning av reiseutgifter

For å hindre spredning av koronaviruset Covid-19 anbefaler Helsedirektoratet at du ikke bruker offentlig transport hvis du ikke må. Hvis du kan kjøre selv, eller bli kjørt til behandling oppfordrer Pasientreiser deg til å gjøre dette. Vestre Viken har også eget transporttilbud for pasienter som er mistenkt eller bekreftet smittet av Covid-19.

Du kan lese mer om transporttilbud og dekking av kostnader til reise ved koronavirus Covid-19 på beredskapssiden

   

Normal info om dekning av reiseutgifter

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Egenandel og frikort

​Frikort får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler, slik at du slipper å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Ta med frikort hvis du har. Har du ikke frikort, må du betale egenandel. Hvis du ikke skal betale egenandel, må du ta med dokumentasjon på at du er fritatt.

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Les mer om egenandel og frikort

Helseekspressen

​Vestre Viken drifter Helseekspressen i Buskerud. Dette er busser med medisinsk utstyr ombord og som går til og fra Hallingdal, Numedal og Kongsberg mot Drammen og Oslo.

Du må ha rekvisisjon eller innkalling til behandling for å få reise med Helseekspressen. Reisen må bestilles på telefonnummer 915 05 515 innen klokken 13:00 dagen før du skal dra.

Tidtabeller og mer informasjon om Helseekspressen

Koronavirus / Coronavirus - hjelp oss å hindre smitte

Koronavirus / Coronavirus

Andre virus

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Send oss klage/avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester - enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sosiale medier - huskeregler

​Stadig flere pasienter og pårørende velger å dele sine opplevelser på sosiale medier og blogger. Stort sett er dette positivt, men vi håper du tar hensyn til andre pasienter og våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Takk for at du tar hensyn!

Gi oss gjerne synspunkter på behandlingen og servicen du har fått.
Det kan du gjøre ved å gå til nettsiden vår om ris og ros. Tilbakemeldingene dine blir da formidlet til den eller de det gjelder, og du kan få svar om hvordan saken er håndtert.

Ta bilder eller video?

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video, for eksempel som et minne fra tiden på sykehuset eller annet behandlingssted. Du kan fotografere og filme så lenge det er deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet.

Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte uten at de har sagt at det er greit.

Fant du det du lette etter?