Dialogmeldinger

Dialogmeldinger mellom helseforetak og legekontor er en sikker, elektronisk dialog mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.

​Dialogmeldinger er et verktøy for å koordinering og samordning i et pasientforløp, og har til hensikt å erstatte mange telefoner og brev. Dialogmeldingene skal ivareta mer generelle behov for kommunikasjon som ikke dekkes av epikrise, henvisning og laboratoriesvar.

Disse helsefagområdene kan for tiden ta i mot dialogmeldinger:

Drammen

  • Psykisk helsevern for voksne
  • Indremedisin
  • Nevrologi
  • Barnesykdommer
  • Barnehabilitering
  • Voksenhabilitering
  • Revmatologi
  • Fysikalsk medisin og rehabilitering

Ringerike

  • Indremedisin
  • Fødselshjelp og kvinnesykdommer
  • Kirurgi
  • Ortopedisk kirurgi

Bærum

  • Indremedisin

Kongsberg

  • Psykisk helsevern for voksne
  • Indremedisin

 

Kjøreregler for bruk av dialogmeldinger

Benyttes til:

  • Avklarende spørsmål for pasienter i pågående behandlingsforløp
  • Forventet svartid innen 3–5 virkedager
  • Inntil 12 måneder etter sist kontakt i Vestre Viken
  • Sendes kun fastleger, ikke til kommunale tjenester

Skal erstatte telefoner, fax, feil bruk av henvisninger ol.

Benyttes ikke til:

  • Øyeblikkelig hjelp eller spørsmål det haster å avklare
  • Informasjon om alvorlige funn
  • Generell veiledning som ikke er knyttet til spesifikke pasientforløp
  • Omfattende problemstillinger
  • Saksbehandling, avtale om arbeidsfordeling

Kjøreregler for innhold:

  • Vurder ordlyd, dokumentet vil ligge i pasientens journal
  • Vær kort og konsis (ikke høflighetsfraser, med vennlig hilsen)
  • Tydelig problemstilling som er enkle å svare ut og som ikke genererer nye spørsmål
  • Tydelig referanse til aktuell henvisning – hvis aktuelt
  • Ikke mulig å legge ved vedlegg eller sette inn bilder, utklipp og fraser
Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din blir lest og håndtert, men vi får dessverre ikke besvart den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.