Elever gir råd til VIP-programmet

Vanligvis er det VIP-programmet som gir elever i videregående skole råd og veiledning, men nå er rollene byttet om. Ti elever fra fire ulike videregående skoler sitter i Rådgivningsgruppa og kommer med innspill til nytt materiell.

Rådgivningsgruppa i VIP 2015.
Jorid Bakken Steigum og Espen Hansen fra VIP i vårsola på Blakstad sammen med elevene fra Rådgivningsgruppa.

​Skoleprogrammet VIP arbeider i disse dager med utarbeiding av nytt materiell for elever og lærere. Forrige uke var elever fra skolene Asker, Lørenskog, Nesbru og Røyken videregående Steinerskole samlet på Blakstad sykehus for å komme med tilbakemeldinger på ny tekst og design til elevheftet. Elevene kommer fra Vg1 og Vg2 på programfagene studiespesialisering, design og tekstil, medier og kommunikasjon og byggfag. Det var en ivrig og munter gjeng som gikk løs på utkastet til nytt elevhefte.

Ærlige tilbakemeldinger

-Det var viktig for oss at elevene var helt ærlige når de sa hva de syntes om det gamle heftet og forslaget til nytt, sier Jorid Bakken Steigum i VIP som er redaktør for heftet.

Elevene holdt heller ikke tilbake. Den friskeste tilbakemeldingen som kom på det gamle elevheftet var at det så ut som noe som kunne vært laget i det gamle kommunist-Sovjet. Det fikk de fleste rundt bordet på VIP-kontoret til å le, inkludert de ansatte. Ellers var elevene opptatt av at heftet måtte inneholde et oppdatert språk med referanser til ungdomskultur og sosiale medier. Det har resultert i at et konsept knyttet til hashtag nå kan bli en rød tråd gjennom heftet.

Elevene er opptatt av temaet psykisk helse, og det var viktig for dem at dette har et positivt fokus. De satte pris på mange av de nye temaene i heftet: det å være pårørende og en god venn for noen som sliter, prestasjonspress, kroppsfokus og forbudte tanker. Ungdommene var stort sett godt fornøyde med tekst og innhold og ga tommelen opp for videre arbeid.

VIP vil holde kontakten med gruppa framover gjennom mail og telefon fram til heftet er klart for lansering i juni 2015. Da trykkes det opp i 30.000 eksemplarer som skal sendes til rundt 140 skoler i hele landet.

Elevenes stemme er avgjørende

Steigum synes det har vært svært inspirerende å få snakke med ungdommene og mener dette er sentralt i en kreativ skriveprosess.

-Det er utrolig viktig å få elevenes tilbakemeldinger. Det er jo faktisk de som er målgruppa for heftet. Det er godt for meg som sitter og skriver å få vite at vi er på rett vei, sier hun.

Elevenes stemme er avgjørende for enkelte valg i prosessen mot nytt materiell. Selv om VIP for eksempel har en arbeidsgruppe bestående av voksne fagfolk, er det ikke disse som kommer til å ha siste ordet når det kommer til design.

-Vi vet en del om elevgruppa, men vi hadde ikke hatt mye selvinnsikt om vi trodde at visste hvilken design som når ungdom bedre enn ungdommene selv. Vi er utrolig takknemlige for alle innspill de har hatt å komme med, avslutter Steigum.


Rådgivningsgruppa stemmer på ulike logoforslag.