For helsearbeidere

Så flott at du ønsker å bidra med din kompetanse inn i skolens gjennomføring av VIP. Vi vet av erfaring at det å få møte helsefaglige personer ansikt til ansikt gjør terskelen for å ta kontakt lavere for både lærere og elever. 

Vi har fått et nytt ressurshefte for helsearbeidere. Der finner du gode tips og råd samt forslag til oppgaver og opplegg. Vi har også et hefte for elever som heter Livet og sånn. Du kan lese mer om heftene samt bestille dem her. ​​

Det er viktig at dere som skal gjennomføre klassebesøket får tid til å forberede dere sammen. Vi anbefaler også en prat, evt. kontakt pr. e-post, med kontaktlærer i forkant av klassebesøket med fokus på hvordan de har arbeidet med VIP.

Under klassebesøket anbefaler vi en pause på 10-15 minutter midtveis i besøket hvor dere er tilgjengelige for elevene i klasserommet. Det er også verdifullt for dere og lærerne at dere har tid til å reflektere sammen direkte etter fullført klassebesøk. Ta gjerne med matpakka for lunsj sammen med lærerne. Det kan senke terskelen for lærerne til å komme med viktige spørsmål og undringer vedrørende elevers psykiske helse.​

På disse sidene kan du få litt mer info om hva som forventes av deg som fagperson ved gjennomføring av VIP. Husk at vi i VIP-teamet er her for deg hvis du skulle ha noen spørsmål.

Forankring

Helsepersonell som har deltatt i gjennomføringen av VIP trekker frem betydningen av å møte ungdom på klassenivå, bli kjent med hva lærere er opptatt av og kjenne på skolekulturen. Samlet gjør dette det enklere for helsepersonell å forstå hvilken kontekst ungdom i alderen 15-19 befinner seg i. Samtidig skapes det nettverk rundt elevene ved at skole og helsetjeneste jobber sammen om et så konkret tiltak som VIP-programmet er. Vi erfarer at terskelen for kontakt mellom skole og helsetjeneste blir lavere ved at de har blitt bedre kjent med hverandre gjennom VIP-samarbeidet.

I enkelte distrikt har helsetjenesten påtatt seg koordineringsansvar for at VIP skal gjennomføres årlig. Dette gjelder f.eks. i kommuner som Molde, Asker og Bærum. I Molde er det kommunens psykiske helsetjeneste som er koordinator. I Bærum er det et samarbeid mellom BUP og kommunal psykisk helsetjeneste, mens i Asker er det kommunens barne- og familieenhet som har et koordineringsansvar ut mot de videregående skolene. I Oslo får VIP "drahjelp" av Team Lavterskel (samarbeid mellom BUP og skolehelsetjenesten) og BUP Vest og deres utvidede tid i skoler i bydelene Frogner og Ullern.

Styrende for denne type arbeid i skolen er også nasjonale føringer. Disse kan også være av betydning for at din leder vil prioritere at du skal bidra med klassebesøk som en del av ditt ordinære arbeid. ​

Det er selvmordsforebyggende å legge til rette for at elever utvikler gode mestringsstrategier.  Helsearbeidere i VIP kan bidra til økt motstandskraft ved livskriser hos elever. ​​ Les mer om dette i Helsedirektoratets handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading.

Din rolle under klassebesøket

Du besøker elever og lærere i deres ​klasserom ​med din helsefaglige kunnskap og erfaring. Gjennom klassebesøket kan du bidra​​ til å belyse temaer som elevene har vært opptatt av i VIP-økten med sin lærer. Men du kan også bringe inn nye temaer. Det å gi elevene mulighet til å stille spørsmål i forkant er derfor viktig. Et ​​2-timers klassebesøk er kort tid. Derfor er det viktig å prioritere hva og hvordan​​​​ man kan nå målene med VIP. Det er derimot ikke din oppgave å holde roen i klassen, vite hvordan skolehverdagen fungerer eller svare på praktiske spørsmål som angår skolen. Lærer vil være sammen med dere i klasserommet og kan ta seg av slike ting.

Lærerens rolle under klassebesøket

Det kan være at læreren foreslår å overlate klassen til dere under klassebesøket. Vi i VIP mener det er viktig at læreren er tilstede, og det må du gjerne understreke. Si at du setter pris på å ha vedkommende der og at lærer gjerne må komme med innspill (hvis du er komfortabel med det).

Forsøk gjerne å spille litt på læreren underveis. Involver vedkommende i det som er relevant. Hva er lærers rolle i forhold til psykisk helse/godt læringsmiljø? Hva med lærerens rolle som ”arbeidsgiver” når elever har det vanskelig? Det er lurt å avklare med lærer på forhånd at det er greit at du stiller disse spørsmålene foran klassen.​ Be lærer om å stille spørsmål til dere som helsearbeidere, gjerne med fokus på å hjelpe elevene til å forstå vanskelige ord og begreper.​​

Metoder

En vanlig utfordring ved klassebesøk er knyttet til hvordan man kan​ legge til rette for en god dialog. Alle klasser er ulike og klassemiljø kan oppleves forskjellig. Terskelen for å snakke fritt i klassen om et tema som ikke står på timeplanen til vanlig, kan være høy. Dere kan hjelpe elevene ved å la de summe sammen to og to eller i smågrupper om et spesielt tema. Når du stiller et diskusjonsspørsmål, vær konkret og kortfattet. Sjekk ut om elevene har oppfattet oppgaven ved å aktivt gå rundt i gruppene og lytte. Elever er vant til å arbeide i grupper og trenger ikke mange minutter på å snakke sammen. Når dere skal oppsummere i plenum er det fint å skrive stikkord på tavlen. Det er til hjelp for dere som holder klassebesøket, og også for elevene.

Et annet verktøy som er godt å bruke er kortfilmer. Under F​​​orslag til opplegg​ finner du eksempler på kortfilmer som kan linkes fra nett. Du trenger ikke å ha med deg egen pc. Men gi lærer beskjed at du ønsker tilgang til en pc, internett og lyd. ​​

Spørsmål fra elever – hvordan håndtere dem

​Her får du eksempler på tidligere stilte spørsmål fra elever, og noen tanker om hvordan dere som helsearbeider kan svare på disse.

Den kompetansen som en psykisk helsearbeider bringer inn i klassebesøket om forskjellige diagnoser, tidlige tegn og hva som er virksom behandling, bidrar til å gjøre temaet psykisk helse mer forståelig. Det er vår erfaring at dette oppleves tillitsvekkende for elevene. Skolehelsetjenesten, som helsesøster er en del av, bygger på helsefremmende prinsipper. Elevene skal settes i stand til å bedre og bevare egen psykisk helse og fremme livskvalitet, overskudd og trivsel. Disse to perspektivene bruker de​re i møte med klassen.

Hvordan ivareta elevene i dine svar?

Det er viktig at lærer eller den som samler inn spørsmål på forhånd, klargjør hvordan spørsmålene skal besvares. Skal de leses opp høyt, eller bakes de inn i temaer slik at de ikke kan kjennes igjen?

Hvis du ikke vet hva elevene har blitt fortalt, er det tryggest at du baker spørsmålene inn. Dette for å hindre at elever opplever at spørsmål kan spores tilbake til dem. Spørsmål som er veldig konkrete, og som skiller seg fra de andre, kan lettere føles belastende for eleven hvis de blir lest opp høyt.

Hvordan samle inn spørsmål?

Det er mange måter å få spørsmål fra elevene på. Elever har skrevet spørsmål i grupper og levert til lærer eller elever har fått skrive anonyme spørsmål som samles inn i forkant av klassebesøket. Noen ganger får dere som helsepersonell spørsmål på e-post noen dager i forkant. Hvis det ikke foreligger noen spørsmål fra klassen kan dere bruke spørsmål og temaer fra andre klasser som et utgangspunkt for dialog. Se eksempler på spørsmål lenger ned.

Hvis lærer ikke har samlet inn spørsmål på forhånd, kan man dele ut lapper til alle før pausen i klassebesøket og be elevene skrive ned spørsmål. De som ikke har noe de lurer på oppfordres til å skrive et tema de ønsker å få belyst eller bare skrive noe hyggelig. Dere samler in alle lapper og organiserer dem i pausen. Dette forutsetter derimot at dere kan ta en del spørsmål på sparket og at dere evner å komme igjennom alle.

Hvordan kan du bruke spørsmålene

Når du som helsepersonell skal svare så er det lurt å knytte det til det som har blitt sagt tidligere i timen. For eksempel spørsmålet "Kan man bli frisk av en psykisk lidelse?"  Noen av spørsmålene kan handle om avmystifisering og holdninger. Da kan det være fint å la elvene diskutere i grupper. Eksempel på det kan være "Hvordan være en god venn til noen som strever".

Gode diskusjoner kan gi en varig effekt på holdninger og gi eleven større motstandskraft i livet. Når elevene får mulighet til å reflektere over egen rolle sammen med andre blir de bedre i stand til å definere egne problemer og finne veien til løsninger.

Svar tematisk på spørsmålene og prøv å være kortfattet. Alle spørsmål er relevante, men dersom du tenker at dette er av interesse for en eller få, så begrens svaret. Organiser svarene slik at alvorlige temaer kommer først og mer positive temaer som "hva kan man gjøre selv"  kommer mot slutten av klassebesøket.

Eksempler på spørsmål

  • «Min mamma har en depresjon. Er dette arvelig?»
  • «Hva skal man gjøre om man vet at en venn har en spiseforstyrrelse? Hvem skal man snakke med og hvor kan vedkommende få hjelp?»
  • «Hvis man har mareritt hver kveld, er det tegn på dårlig psykisk helse?»
  • «Kan man noen gang bli helt frisk etter å ha hatt en psykisk lidelse?»
  • «Hva kan man gjøre selv for å bli frisk?»
  • "Hva er incest?"
  • «Si noe om BUP...»
  • «Hvorfor er hasjrøyking farlig for psyken?»
  • "Hvordan vet man at man er trans?"

Forslag til opplegg på klassebesøk

Helsepersonell som skal gjennomføre klassebesøk bør i fellesskap bli enige om hvordan de fordeler ansvar under klassebesøket. Det skal legges vekt på dialogundervisning med muligheter for elev​ene til å få svar på sine spørsmål om psykisk helse.​
 
I vårt nye Ressurshefte for helsearbeidere kommer vi med forslag til hvordan du kan gjennomføre klassebesøk, i tillegg til flere oppgaver. Heftet erstatter det gamle "Veileder for klassebesøk". Det nye heftet kan bestilles her.​

Nedenfor følger flere forslag til gjennomføring av klassebesøk som tar utgangspunkt i målene for skoleprogrammet VIP:

Hovedmål:

Å gjøre elever bedre rustet til å ta vare på sin psykiske helse ved å øke skolens og elevers kunnskap om temaet, samt å gi informasjon om hvilken hjelp man kan få.

Delmål:

  • Elevene skal lære mer om psykisk helse generelt og få økt bevissthet rundt egne følelser. De skal også få økt forståelse for det alminnelige i det å ha psykiske plager og lidelser samt lære å gjenkjenne signaler på psykiske plager hos seg selv og andre. ​
  • Elevene skal få informasjon om hvor de kan henvende seg ved psykiske plager og lidelser - både lokalt og nasjonalt. ​
  • VIP-programmet skal være en møteplass for skolen og lokal psykisk helsetjeneste slik at et godt samarbeid kan etableres. ​Skolens ansatte skal få økt kompetanse om temaet psykisk helse. Lærere, rådgivere og helsearbeidere skal også få veiledning i hvordan de kan gjennomføre VIP-programmet.​

​Hvordan arbeide med VIP-målene i klasserommet

​Her har vi delt inn i de ulike VIP-målene. Oppgavene vi har lagt ut er også tilgjengelig for lærerne, så det er viktig å snakke sammen i forkant.

Avmystifisering og alminne​liggjøring

Fortell om et møte med en ungdom fra din kliniske virksomhet. Beskriv ulike typer av behandling og hvordan terapi virker. På nettsiden for elever har vi en egen side som handler om det å gå i terapi.

Artisten Lene Marlins kronikk​ har mange elementer om åpenhet og håp. På forsiden​ til våre hjemmesider finner du flere linker til aktuelle artikler om psykisk helse i media. ​

VIP-oppgave Black Dog.pdf

Psykisk helse generelt og normale svingninger

​Ungdom har mange erfaringer de skal gjøre seg, både på godt og vondt. Spør eleven om eksempler på vanlige utfordringer,​ og vektlegg hvilke signaler som er viktige å ta hensyn til ved livskriser. For å gjøre det mer levende kan dere bruke eksempler fra media, kronikker, leserinnlegg fra ungdom eller lese et utdrag fra en bok.

Forholdet mellom følelser og tanker er spennende å diskutere med elevene. Gi gjerne elevene et konkret verktøy ved blant annet å vise en kortfilm om "Psykologisk førstehjelp."​​ Oppgaven nedenfor kan med andre ord like gjerne handle om følelsesbevissthet​.

Oppgave til film PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP.pdf

Følelsesbevissthet​

Det er helsefremmende for oss som mennesker å ha et bevisst forhold til følelser. Gi elevene kunnskap om hvilken funksjon følelser har. Gi eksempler på hvordan følelser kan komme til kroppslig uttrykk. Her er et eksempel på en gruppeoppgave som gir elevene mulighet å utforske, dele erfaringer og sette ord på forskjellig følelser.

Generell oppgave FØLELSER.pdf

Filmen Alfred og Skyggen er en liten film om følelser. Den kan brukes som innledning til vår gruppeoppgave om følelser.

Du finner disse og flere oppgaver på vår side "Oppgaver".

Praksiseksempel på klassebesøk

Vi har spurt en helsearbeider som har gjennomført flere klassebesøk for VIP om han kan tenke seg å beskrive hvordan et typisk klassebesøk forløper seg. Nedenfor følger hans beskrivelse.

Klassebesøk - en overraskende takknemlig oppgave

Første gang jeg gikk inn i et klasserom på en videregående skole som VIP-psykolog var det med blandede forventninger. Har jeg noe å bidra med? Har denne typen undervisning noe for seg? Vil elevene ha oppmerksomheten rettet mot meg, eller vil de være mer opptatt av hverandre og iPhonene sine?
 
Da jeg gikk ut av klasserommet etter mitt første klassebesøk var jeg frelst. Det viste seg at jeg hadde mye å bidra med. Elevene ga tilbakemelding om at de "i (svært) stor grad" hadde fått mer kunnskap om psykisk helse og blitt tryggere på å snakke om sine følelser. Og ikke minst hadde elevene oppmerksomheten rettet mot meg under hele besøket, og de bidro aktivt med spørsmål, kommentarer og diskusjoner underveis.

Håndhilser på alle

Jeg vil understreke hvilken kraft våre egne forventninger og fordommer kan ha for resultatet av klassebesøket. Jeg har vært på besøk i flere såkalte «problemklasser», men ikke én gang har jeg opplevd at disse advarslene har stemt overens med min opplevelse av å være på besøk i klassen.

Et konkret tips som jeg gjerne ønsker å dele med andre klassebesøkere er å gå en runde i klasserommet og håndhilse på samtlige elever i klassen. Denne kontaktetableringen har en relasjonell og forpliktende effekt på både deg og elevene.

Musikk og bilder

Jeg har forberedt en PowerPoint-presentasjon som jeg tar utgangspunkt i under mine klassebesøk. I denne har jeg inkludert blant annet fakta og myter om psykisk helse, informasjon om skolehelsetjenesten, samt hvor og hvordan elevene kan søke hjelp ved behov, normalisering av psykiske vansker, forskjellen mellom psykiske vansker og psykiske lidelser, taushetsplikt, rettigheter, ensomhet og selvmordstanker. I tillegg har jeg inkludert to filmer – «Styggen på ryggen» av OnklP & De fjerne slektningene og «The black dog». Begge ligger på YouTube . Ved bruk av «Styggen på ryggen» har jeg samtidig delt ut teksten til alle elevene.

Jeg har også satt sammen en serie «inspirasjonsbilder» som elevene har assosiert rundt i plenum. Her har jeg vist bilder som kan symbolisere blant annet vennskap, kjærlighetssorg, homofili, familie, depresjon, musikk, selvskading, ensomhet, trening, spiseforstyrrelse, mobbing, sex og familiekonflikter. Til hvert bilde og hver assosiasjon har jeg stilt spørsmål ved relevansen for ungdoms psykiske helse. Elevene har bidratt med aktiv deltakelse og gode refleksjoner.

Vær åpen for spørsmål

Ingen klassebesøk er like, og dersom du velger å lage en presentasjon vil jeg anbefale deg å bruke den fleksibelt. Vær klar til å forkaste hele presentasjonen dersom du er på besøk i en aktivt deltakende klasse som stiller mange spørsmål. Mitt mål med klassebesøkene har vært å ufarliggjøre temaet psykisk helse og oss som jobber i dette feltet, samt senke terskelen for å være åpne om psykiske opp- og nedturer, og for å ta kontakt med hjelpeapparatet ved behov.

Det å kunne bidra til at en hel skoleklasse oppnår så mye ved relativt beskjeden ressursbruk (én psykolog og én helsesøster i 90 minutter) er nesten for godt til å være sant. Klassebesøk i VIP-regi er et kroneksempel på effektiv forebygging med lav terskel.

Jeg gleder meg til mange flere klassebesøk og ønsker deg lykke til med dine!

Hilsen Per Martin Løken