Utdanningsplan for spesialiteten patologi

Denne utdanningsplanen redegjør nærmere for utdanning av leger i spesialisering innen spesialiteten patologi i Vestre Viken.

Hensikt og målsetting

Planen skal informere om hvordan utdanningsvirksomheten er organisert, organisering og gjennomføring av utdanningsløpet, tilrettelegging for læringsaktiviteter og supervisjon faglig forsvarlige rammer og kvalitet, akademisk kompetanse og forskningsaktivitet og internundervisning.

Planen suppleres av en utdanningsplan i Kompetanseportalen, som tildeles LIS ved tilsettelse. I Kompetanseportalen er de forskriftsfestede læringsmål detaljert beskrevet med læringsaktiviteter kandidaten forventes å gjennomføre.

Planen skal ligge til grunn for virksomhetens internkontroll og oppfølging fra Helsedirektoratet og Legeforeningens spesialitetskomiteer. Planen skal være et offentlig dokument tilgjengelig for den enkelte lege i spesialisering, også i forbindelse med søknad om ansettelse.

Organisering av utdanningsvirksomheten

Vestre Viken helseforetak består av somatisk virksomhet ved Bærum sykehus, Drammen sykehus, Kongsberg sykehus, Ringerike sykehus og Hallingdal sjukestugu. Vi har også en psykiatrisk sykehusavdeling ved Blakstad og fem distriktpsykiatriske sentre (DPS-er), tilbud innen barne- og ungdomspsykiatri samt tverrfaglig spesialisert rus- og avhengighetsbehandling. Klinikk for medisinsk diagnostikk har fagområder fordelt på de fire somatiske sykehusene.

Vestre Viken tilbyr spesialisering i patologi ved Avdeling for klinisk patologi, Drammen.

Læringsarenaer i spesialiteten

Utdanningen vil foregå ved følgende arenaer internt i helseforetaket:

• Avdeling for klinisk patologi, Drammen

De ulike læringsarenaene vil dekke ulike læringsområder. Dersom tjeneste utover 2 uker ved annen avdeling enn fast arbeidssted er nødvendig, fremgår dette av overordnet fremdriftsplan for spesialiteten.

I tillegg vil eksterne læringsarenaer for mange spesialiteter benyttes etter avtale. Dette vil eventuelt fremgå av overordnet fremdriftsplan for spesialiteten.

Overordnet fremdriftsplan for utdanningen

Her finner du overordnet fremdriftsplan for utdanningen 

Beskrivelse av enheten og dens arbeid med utdanning

Avdeling for klinisk patologi i Vestre Viken HF er en av landets største patologiavdeling med et bredt variert prøvemateriale.

Avdelingen dekker alle områder av patologifaget med unntak av cervixcytologi, fra sannsynlig 2021.

Felles utdanningsarbeid innen spesialiteten

LIS utdanning foregår etter «mester-svenn» prinsipp.
Alle LIS skal i løpet av sin utdanning ha hospitert en dag på avdelingens histologilabb, en dag på immunlabb og en dag på molekylærlabb for å få et overblikk over arbeidsprosesser der.

LIS deltar i obduksjonstjeneste, makrobeskjæring av operasjonspreparater, besvarelse av operasjonspreparater, «småbiopsier», klinisk cytologi og cervixcytologi.

LIS vil gjennom hele sin utdanning få supervisjon og veiledning av avdelingens overleger.
Supervisjon omfatter gjennomgang av alle diagnostiske prøvene som LIS har ansvar for.

Etter minst fire år med LIS utdanning kan det vurderes om LIS kan få signeringsrett for enkelte prøvetyper. Signeringsretten gis til LIS etter en samlet vurdering ved overlegene, veileder og avdelingssjef. Det skal dokumenteres hvilke prøvetyper som det gis signeringsrett for.

Alle LIS vil delta i de obligatoriske kursene for LIS utdanning i patologi. I slutten av utdanningen kan gis LIS anledning til å delta ved andre, internasjonale patologikurs. Det legges til rette for at LIS ved slike anledninger vil være satt opp på arbeidsplanen med fokus på det organet kurset ha som læringsmål.
LIS vil også etter gjennomført kurs fortsette å besvare prøver fra gjennomgått organområde i noen uker fremover for å få god utbytte av kurset.

Utdanningsutvalg og Utdanningsråd

For å sikre at fagmiljøene og LIS har anledning til å medvirke i utformingen at utdanningstilbudet er det opprettet ett utdanningsutvalg pr. spesialitet.

Utdanningsutvalgene skal blant annet ha ansvar for å kvalitetssikre utdanningen, revidere læringsaktiviteter og informere om mulige utfordringer ved rotasjon, internt og eksternt. Med kvalitetssikring menes å sikre at LIS får veiledning, supervisjon og oppfølging i tråd med forskrift og ansvar som påligger foretaket som utdanningsvirksomhet. Det skal også sikres tilstrekkelig rom for gjennomføring av utdanningsaktiviteter.

Det er i tillegg opprettet et utdanningsråd med representanter fra hver spesialitet. Rådets oppgaver er å analysere, evaluere og videreutvikle felles utfordringer og muligheter på tvers av spesialitetene. Eksempler på evaluering er organisering av læringsaktiviteter i FKM, planlegging og gjennomføring av veiledning, supervisjon og struktur, utfordringer rundt rotasjon samt generell erfaringsutveksling.

Teoriundervisning

Alle LIS deltar i avdelingens internundervisning som består av strukturert gjennomgang av læringsmål fra læringsmålkatalogen 2x/uke 45min. hver og av demonstrasjon av aktuelle kasus 3x/uke (30min. hver). Planen er under utarbeidelse og vil være en roterende plan over flere år.

Virksomhetens retningslinjer for veiledning og vurdering

I henhold til spesialistforskriftens bestemmelser får alle LIS utnevnt en individuell veileder.
Leder er ansvarlig for utnevnelse av veileder og at det legges til rette for supervisjon og regelmessig veiledning. Samtlige læringsarenaer har etablert struktur for veiledning av kandidater under spesialisering. Spesialister og andre kompetansepersoner medvirker i den daglige supervisjon og mester/svenn-læring i tråd med nasjonale retningslinjer.

Veiledning gjennomføres som en strukturert kombinasjon av individuell veiledning og gruppeveiledning. Ansvarlige ledere og representanter for LIS deltar i utviklingen av veiledningsstrukturen. Det særskilte ansvaret for gjennomføring ligger på ledelsen, representert ved klinikkene.

Kandidatene skal vurderes systematisk underveis i utdanningsløpet, gjennom tett oppfølging av veileder. I vurderingen av oppnådde læringsmål skal leder innhente anbefalinger fra veileder og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen. Der leder ikke er spesialist i aktuell spesialitet er det særlig viktig at leder henter vurderingskompetanse. Der det er hensiktsmessig anbefales det at en helhetlig vurdering av vurderingskollegium/evalueringskollegium inngår i vurdering av kandidatene før læringsmål godkjennes. Det vil etter oppnåelse av læringsmål, eller ved arbeidsforholdets slutt, bli utstedt bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste.

Akademisk kompetanse og forskningsaktivitet

Alle LIS vil i rammen av sin utdanning ha anledning til å være med i et prosjekt. Det kan være et forskningsprosjekt eller et kvalitetssikringsprosjekt.

Faglig forsvarlige rammer og kvalitet

Ved rekruttering legges det vekt på faglig kompetanse og tidligere vitenskapelig arbeide. Det er en målsetting å legge til rette for at avdelingen har kompetanse som dekker hele fagfeltet. Kompetansen opparbeides ved faglig fordypning, spesialfunksjoner og tilretteleggelse for ekstern fordypning.

LIS får opplæring i bruk av avdelingens kvalitetsforbedringssystemer og i kvalitetsarbeid.

Evaluering og revisjon av utdanningsplanen

Utdanningsplanen skal løpende evalueres og være på agendaen i utdanningsutvalgets møter.
Planen vil bli revidert ved behov.

Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din blir lest og håndtert, men vi får dessverre ikke besvart den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.