Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Guide for samtale med pårørende

En person i rød kjole

 De voksne pårørende er sentrale samarbeidspartnere i pasientbehandlingen. Ved å gi de pårørende støtte, informasjon og kunnskap om rus og psykiske lidelser kan dette styrke de pårørendes rolle for egen del og i familien.  

Samtaler med pårørende

Basissamtale mellom behandler og pårørende - innledende samtale med småprat.

Basissamtale mellom behandler og pårørende om pårørendes opplevelser.

Basissamtale mellom behandler og pårørende - gi generell informasjon.

 

Innled med småprat. Hensikten er å lage en avslappet og likeverdig atmosfære

  • Presenter dere for hverandre
  • Fortell kort hvordan enheten jobber for å få til et godt familiesamarbeid.
    • Presiser at pårørende er en sentral kunnskapskilde for at vi skal kunne gjøre gode helsefaglige vurderinger
    • Få også frem at pårørende er viktige personer for den som er syk og anerkjenn deres innsats
  • Eksempler på hvordan du kan kartlegge pårørendes ønsker for involvering:
    • Hvilken støtte har du rundt deg?
    • Hvilke oppgaver gjør du for den som er syk og hvilke oppgaver ønsker du å gjøre?
    • Hvilke belastninger har du og familien hatt og hvordan har dere taklet utfordringene?
    • Hva trenger du som pårørende for å stå i situasjonen?
    • Hva kan helsetjenesten, frivillige organisasjoner eller andre instanser bidra med?
  • Har forholdet til pasienten endret seg som følge av at hen ble syk?
    • Hva tenker du/dere om sykdommen og det som har skjedd med pasienten?
    • Er det noe ved pasientens sykdomsutvikling som du tenker er viktig å formidle til behandler?
  • Formidle kunnskap om:
  • Hvordan merker man stress

 

 

  • Fortell hva pasienten har gitt samtykke til å snakke om 
  • Pårørende kan uavhengig av samtykke gi informasjon om:
    • Det de pårørende vet fra før
    • Generell informasjon om årsak, symptomer, behandling og prognose  

Dersom pasienten er i tvungen psykisk helsevern, har nærmeste pårørende pårørende rett til informasjon for å ivareta sine rettigheter. Dette inkluderer opplysninger om pasientens tilstand, behandling og prognose.

Les mer om pårørendes rettigheter

  • Tydeliggjør at åpenhet og støtte fra familie og nettverk øker sjansen for å få det bedre
  • Normaliser at det er vanlig at det oppstår konflikter og misforståelser når familien opplever alvorlig sykdom eller krise
  • Eksempler på hva du kan formidle hvorfor pårørendesamarbeid er viktig:
    • Styrke eller eventuelt gjenopprette relasjoner i familien og nettverket
    • Bedre pasientens livssituasjon og fungering samt redusere risikoen for å få tilbakefall  
    • Redusere stress, belastning og bedre livssituasjonen til de pårørende
    • Hjelpe familien til å forstå pasientens utfordringer bedre, og bruke forståelsen til å løse dagligdagse problemer  

            

Eksempler på spørsmål som kan stilles for å utforske temaet:

  • Er du noen gang redd i ditt eget hjem?
  • Er du redd for pasienten?
  • Har du blitt ydmyket av hen?
  • Har du noen gang blitt slått, sparket eller på andre måter angrepet fysisk av pasienten?
  • Hvis ja, når, hvor mange ganger og hvilke skader?

Eksempler og mer om temaet; se pårørendeveilederen.

Når pasienten har mindreårige barn /søsken under 18 år skal lovverk og nasjonale retningslinjer følges for å kartlegge situasjon og bidra til tilstrekkelig ivaretagelse og informasjon til barn som pårørende.

Les mer om barn som pårørende

Barn som pårørende over 18 år har også behov for å bli ivaretatt.  

Eksempler på spørsmål som kan stilles dersom søsken, voksne barn, voksne stebarn eller ungdom over 18 år er berørt:

  • Hva vet barna dine om situasjonen? (Erfaringer og reaksjoner)
  • Hvordan blir barnas hverdag påvirket av situasjonen/sykdommen til pasienten din? (Rutiner, omsorgsoppgaver, skole/barnehage og fritid)
  • Hvordan snakker du/dere med barna om situasjonen?
  • Hvem er eller kan være støttepersoner for barna dine? (F. eks. partner, andre familiemedlemmer, venner, trenere, helsesykepleiere, ansatte i skole/ barnehage og familie)
  • Informasjonsutvekslingen skal samsvare med pasientens ønsker og det loven gir rom for.
  • Informer om premissene for eventuelt å involvere barneverntjenesten

Helsepersonell er lovpålagt å bidra til å ivareta mindreårige barn som er pårørende til foreldre eller søsken. I tillegg er barn som etterlatte inkludert

Helsepersonells plikt til å ivareta mindreårige barn som pårørende og etterlatte

 

 

Gi informasjon om:

  • Hvem pårørende kan kontakte
  • Tilbud ved seksjonen, inkludert skriftlig informasjon om familiesamarbeid
  • Rettigheter for pårørende
  • Tilbud til pårørende (både barn og voksne)
  • Aktuelle bruker- og pårørendeorganisasjoner

Vi har ulike måter å involvere dere som er i familien. Hvis pasienten ønsker (samtykker) får dere tilbud om:

  • Fellessamtale med pasient og pårørende
  • Pårørendesamtale (denne samtalen)

 

Her kan du laste ned guide for basissamtale med pårørende

Sist oppdatert 16.10.2024