HELSENORGE
Barne- og ungdomsavdelingen, Drammen sykehus

Hvordan hjelpe barnet ditt ved smertefulle undersøkelser og behandlinger

Alle barn vil i løpet av oppveksten gjennomgå forskjellige undersøkelser og behandlinger, for eksempel å få vaksine, behandle sår eller å ta blodprøve. Hvis barnet ditt har en sykdom, må det kanskje gjennomgå flere undersøkelser og behandlinger som kan være smertefulle og/eller som fremkaller angst både hos foreldre og barn. Her får du noen råd som kan være med på å gjøre slike situasjoner mindre smertefulle og angstfremkallende.

Innledning

Smerte er fysisk og psykisk

Når barn er i en situasjon som fremkaller stress og angst vil de søke hjelp hos foreldrene sine for å forstå hva som skjer og hvordan de skal håndtere situasjonen. Forskning viser at selv enkle ting som foreldre sier eller gjør, kan påvirke barnets opplevelse av smerte. Undersøkelser og behandlinger som voksne synes er ufarlige/uproblematiske, kan for barn være veldig skremmende.

Husk at all smerte er fysisk og psykisk, og smerteopplevelsen styres av hjernen. Følelser og tanker kan derfor både øke og redusere smerteopplevelsen.

Før

Før en smertefull undersøkelse eller behandling anbefaler vi:

  1. Lokalbedøvende krem/plaster (EMLA)
  2. Sukkervann/amming (0-1 år)
  3. En trygg stilling for barnet
  4. Avledning

Dersom dette ikke er tilstrekkelig kan vi gi en avslappende medisin eller lystgass. I sjeldne tilfeller legger vi barnet i narkose.

Forklar hva som skal skje på en måte som barnet forstår

Bruk tid på å fortelle at du vil være til stede og at du og legen/sykepleieren er der for å hjelpe.

Spør barnet om det har noen spørsmål

Usikkerhet og misforståelser kan forverre opplevelsen av smerte. Det er derfor viktig at du prøver å finne ut hva slags tanker barnet gjør seg om det som skal skje og hva han/hun er redd for eller frykter mest.

Gi ærlige svar

Dersom barnet spør om det vil gjøre vondt, svarer du at det kan være ubehagelig eller litt vondt, men at vi vil gjøre alt vi kan for at det skal bli så lite vondt som mulig.

Gi barnet realistiske valgmuligheter

La gjerne barnet velge hvilken bamse eller leke det vil ha med under undersøkelsen eller behandlingen, om han/hun skal sitte alene på en stol, i fanget ditt eller ligge i en seng. Barnet kan imidlertid ikke bestemme om vi skal gjennomføre undersøkelsen eller behandlingen.

Si at du er sikker på at barnet klarer å gjennomføre undersøkelsen eller behandlingen

Det er veldig viktig for barnets opplevelse av smerte (og senere selvfølelse og adferd) at foreldrene viser tillit til at barnet vil mestre en vanskelig situasjon. Gi tydelig uttrykk for dette.

Vær rolig og behersk angsten du selv eventuelt føler

Vær oppmerksom på eget ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Føler du at du begynner å miste kontrollen, fokuser på å puste dypt og rolig. Din ro er viktig for å berolige barnet ditt.

Fortell personalet om dine egne erfaringer

Vi vil gjerne ha kjennskap til dine og barnets erfaringer med tidligere undersøkelser og behandlinger. Vi kjenner undersøkelsen/behandlingen, du kjenner barnet ditt. Sammen kan vi legge en plan for hvordan vi løser oppgaven på en best mulig måte.

Under

Fysisk kontakt hjelper

De minste barna kan sitte på fanget. Forsøk å oppmuntre barnet til å samarbeide med personalet. For mye trøst signaliserer til barnet at det som kommer til å skje er noe å være redd for.

Vær oppmerksom på negative tanker og språkbruk

Forsøk å uttrykke deg positivt. Si for eksempel «du klarer det» i stedet for «du trenger ikke å være redd».

Støtt barnet i måten det ønsker å gjennomføre undersøkelsen eller behandlingen på

Noen barn vil se på, andre vil ikke. Noen barn vil høre en historie, andre vil blåse såpebobler eller se på et nettbrett.

Benytt barnets evne til å fantasere

Mange barn liker å fantasere, noe som kan bidra til at det klarer å gjennomføre undersøkelsen eller behandlingen. Det kan være en form for fantasireise. En fantasireise er en fortelling som du starter og som barnet kan delta i. Det kan være en reise til et sted barnet liker seg veldig godt, ønsker å reise til eller en verden barnet er opptatt av.

Be barnet gå i detaljer og beskrive hva det opplever (farger, stemmer, lyder, lukter, smak og følelser). Bruk gjerne humor. Personalet hjelper også gjerne til.

Kroppsspråket ditt er viktig!

  • Få øyekontakt med barnet ditt
  • Fysisk kontakt kan virke beroligende
  • Slapp av i kroppen
  • Hvilket kroppsspråk bruker du for å få barnet ditt til å smile?

Språk og atferd som kan hjelpe

  • Snakk om noe annet enn undersøkelsen/behandlingen
  • Bruk humor
  • Hjelp barnet ditt med å mestre smerten

Eksempler:

«Tenk om du er Supermann, og dette er en styrkeprøve»
«Hvilken kake skal jeg bake til bursdagen din?»
«Trekk pusten dypt!»
«Skal vi spille Angry Birds?»
«Vil du synge en sang?»
«Skal vi dra innom lekeplassen på vei hjem?»
«Husker du da vi var på ferie…?»

Språk og atferd som kan forverre

  • Kritikk
  • Unnskyldninger
  • Overdreven medfølelse
  • Beroligelse og/eller forsikringer  

Eksempler:

«Oppfør deg!»
«Nå er de snart ferdige!»
«Er du ferdig?»
«Jeg vet at det er vondt!»
«Jeg synes også at dette er forferdelig/fælt!»
«Jeg kjøper en gave til deg hvis du sitter stille»
«Ikke vær redd!»

Tanker hos litt større barn

Negative eller positive tanker? Nedenfor viser vi noen eksempler på vanlige negative tanker og hvordan de kan snus til positive tanker:

  • Det hjelper garantert ikke! Jeg har klart smerte før. Jeg klarer det igjen!
  • Jeg vil ikke mer! → Snart er jeg på vei hjem!
  • Jeg hater det! → Jeg kan klare det!
  • Jeg vil ikke! → For hver gang jeg klarer dette, går det litt bedre!

Etter

Ros barnet for å ha klart å gjennomføre undersøkelsen eller behandlingen. Fortell hvor stolt du er og hvor flink barnet ditt har vært. Vi har også en liten premie som venter.

Husk!

  • Det kan være nødvending å gjenta undersøkelsen eller behandlingen som et ledd i oppfølgingen av barnet.
  • Ikke la undersøkelsen eller behandlingen få for stor oppmerksomhet. Forsøk å vende tilbake til normale rutiner så raskt som mulig.
  • Noen barn vil ha behov for å snakke om det som har skjedd senere eller sette ord på hva det opplevde gjennom å tegne.
  • Bevar en positiv og optimistisk innstilling.
  • Både barn, foreldre og personalet kan lære å forandre adferden sin.

Vi som jobber med barn og ungdom gir gjerne råd dersom du lurer på hvordan du skal forholde deg under undersøkelsen eller behandlingen som barnet ditt skal gjennomgå.

Innholdet på denne siden er basert på informasjon fra Videnscenter for Børnesmerter ved Rigshospitalet i Danmark, og godkjent for bruk i Norge.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

​Apotek på Drammen sykehus

På apoteket ved Drammen sykehus får du ekspedert resepter og kjøpe reseptfrie legemidler og sykepleieartikler.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Apoteket finner du til venstre når du kommer inn hovedinngangen på sykehuset.

Avbestille eller endre time

Besøkstider / visittider

​Besøkstider Drammen sykehus

​Besøkstidene ved Drammen sykehus er fra 17 - 19., men kan variere litt fra avdeling til avdeling.

For å unngå unødvendig smittespredning inn i sykehusene, ber vi deg vurdere å vente med sykebesøk dersom du er syk, for eksempel med forkjølelse eller omgangssyke. 

Vi oppforderer også til at du vasker hendene på vei inn og ut av sykehuset. 

Betaling for timen

​​Betaling for timer ved våre behandlingssteder

Har du vært til undersøkelse eller behandling ved en av våre poliklinikker, må du betale egenandel, som du kan lese mer om på helsenorges nettsted

I enkelte tilfeller kan man være fritatt for egenandel ​(ta med dokumenatasjon).

NB! Vær oppmerksom på at du uansett kan bli belastet for kostnader til materiell (f.eks. bandasje) som brukes under konsultasjonen, selv om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandel.

Er du ikke medlem av norsk folketrygd, kan det hende du må betale selv

Her kan du lese mer om situasjoner som kan medføre andre betalingsordninger

Du kan også kontakte NAV for å finne ut mer om hvilke rettigheter du har før timen hos oss

Dersom du har time hos oss og ikke kan møte til timen, må du avbestille eller endre timen senest 24 timer (kun hverdager) før avtalt tid. Hvis timen din er en mandag må du avbestille den senest fredagen før.

Sier du ikke ifra om timeendring eller avbestilling innen fristen, må du betale gebyr for ikke å ha møtt til timen.


Blomster

​Blomster på Drammen sykehus

Mange ønsker å gi en blomsterhilsen når de besøker en pasient på sykehus, men på grunn av allergier og infeksjonsfare er noen avdelinger blomsterfrie. 

Det er ikke er tillatt med blomster på følgende avdelinger:

  • Medisin 2
  • Medisinsk intensiv
  • Nyfødt intensiv
  • Kirurgisk intensiv
  • Ortopedisk sengepost

Dekning av reiseutgifter

 Info om dekning av reiseutgifter

Som pasient kan du ha rett til å få dekket utgifter du har hatt i forbindelse med reiser til og fra behandling.  Hovedregelen er at du får dekket rimeligste reisemåte til nærmeste behandlingssted.

Les mer om hvordan du går frem på helsenorge.no

Helseekspressen

​Vestre Viken drifter Helseekspressen i Buskerud. Dette er busser med medisinsk utstyr ombord og som går til og fra Hallingdal, Numedal og Kongsberg mot Drammen og Oslo.

Du må ha rekvisisjon eller innkalling til behandling for å få reise med Helseekspressen. Reisen må bestilles på telefonnummer 915 05 515 innen klokken 13:00 dagen før du skal dra.

Tidtabeller og mer informasjon om Helseekspressen

Hjemreise – hva må du huske på før du drar fra behandlinsstedet?

Før du blir utskrevet fra behandlingsstedet skal du ha en samtale med helsepersonell. I samtalen oppsummeres behandlingen du har fått og hva du må være oppmerksom på de neste dagene.

Vi forteller deg også hva som er planlagt hvis du skal ha videre oppfølging på sykehus, hos fastlege, om du skal ha hjemmesykepleie eller om du skal på en institusjon.

Følgende kan være viktig for deg å vite om før du drar:

​Vi anbefaler alle pasienter å være aktive deltagere i egen utredning og behandling.

Før du blir utskrevet bør du få vite:

  • Om medisinene dine påvirker evnen til å kjøre bil eller arbeide med farlig utstyr.
  • Hvem du skal kontakte dersom du har spørsmål om behandlingen.
  • Om du skal ha noen oppfølging av helsetjenesten etter utskrivelsen.

Dette bør du spørre helsepersonellet om før du blir utskrevet:

  • Hva er det som er mitt hovedproblem?
  • Hva er det jeg selv skal passe på?
  • Hvorfor er det viktig at jeg gjør dette?

Før du reiser bør du sjekke at du:

  • forstår hva du har vært lagt inn for og hvilken diagnose og behandling du har fått hos oss.
  • vet hvilke medisiner du skal ta etter utskrivelse, at du vet hvorfor og hvordan du skal ta dem og at du har fått medisinliste og resepter.
  • vet hva du skal være oppmerksom på etter utskrivelse.
  • vet hvem du skal kontakte hvis du har spørsmål om oppholdet hos oss.
  • vet om du skal til oppfølging eller kontroll på behandlingsstedet, eller hos fastlege, og om du skal bestille time selv.
  • vet om utstyr eller andre hjelpemidler du trenger er bestilt samt når og hvordan det blir levert til deg.
  • har fått tilstrekkelig veiledning og opplæring i bruk av hjelpemidler og utstyr.

Kiosk og kafe

​Kiosk og kafé på Drammen sykehus

Pasienter, pårørende og andre besøkende har mulighet til å kjøpe mat i kafeene på sykehusene. Her finner du også lesestoff og andre typiske kioskvarer.

Åpningstider

Normale åpningstider for Kantine/Kafé:

Mandag–fredag: kl. 08:00–15:00.
Lørdag–søndag: stengt.

Kiosken ved Drammen sykehus

​Mandag–fredag: kl. 08:00–19:00.

Lørdag–søndag: kl. 11:00–18:30.

Koronavirus / Corona virus – Hjelp oss å hindre smitte

Her kan du se info om koronavirus, pandemien, våre tiltak for å bekjempe den, og hva du skal gjøre om du har time hos oss m.m.

Andre virus

Gi oss beskjed hvis du tidligere har fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL).
Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset.

Mat, drikke og ernæring

Mat og drikke til inneliggende pasienter

Som pasient hos oss får du alle måltidene servert. Det finnes også mulighet for selvbetjening i enkelte avdelinger. Måltidenes innhold og når de serveres vil variere fra avdeling til avdeling. Informasjon om dette får du på avdelingen der du er innlagt.

Allergier og spesielle behov

Vi tilbyr kost ut fra sykdomstilstand og diagnose, mat med tilpasset konsistens og tilpasser måltidet til pasientens behov når det er nødvendig.

Dokumentasjon og oppfølging av ernæring

For å ivareta pasientens behov har vi tilrettelagt for screening av ernæringsstatus hos alle inneliggende pasienter. Vi dokumenterer ernæringsstatus, ernæringsplan og ernæringsinntak. Dette føres i pasientjournalen for å kunne gi best mulig oppfølging.​

Minibank

​Minibank på sykehuset

Sykehuset har ikke minibank. Du kan betale med kort og ta ut penger i sykehusets kiosk.

Offentlig transport til og fra sykehuset

​Offentlig transport til og fra Drammen sykehus

Besøksadresse: Dronninggata 28, Drammen.

Drammen sykehus ligger i gangavstand fra Drammen sentrum. Fra togstasjonen i Drammen tar det 15-20 minutter å gå. Du kan ta buss til sykehuset. Stoppestedet heter "Drammen sykehus".

Parfyme på sykehusene

​Enkelte pasienter tåler ikke parfymelukt. Derfor har Vestre Viken prosedyre for uniformbruk, der helsepersonell i hvit eller grønn uniform ikke skal bruke parfyme. Det er derimot ikke totalt parfymeforbud for pasienter og pårørende, annet enn ved Lungeposten (Medisin 2) ved Drammen sykehus. På avdelinger med kreft- eller lungepasienter blir det påpekt at man bør vise hensyn dersom besøkende har sterk parfymelukt. Dersom en pasient ikke tåler parfyme legger vi til rette for å ivareta pasienten så godt som mulig i forhold til dette hensynet.

Parkering

Parkering ved Drammen sykehus

Generell info

Det er flere parkeringsplasser i umiddelbar nærhet til sykehuset, men det er stort press på disse. Derfor anbefaler vi at pasienter og besøkende benytter offentlig transport så langt det er mulig.

Les skiltene nøye og se parkeringskart på området.

Klikk deg inn her for å lese mer om parkering ved Drammen sykehus​

Pasienthotell

​Vi har ikke hotell for pasienter og pårørende ved sykehuset.

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander du tar med deg til sykehusoppholdet. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.

Røykfritt sykehus

Alle sykehusene i Vestre Viken er røykfrie.

Sykehusene i Vestre Viken er røykfrie. Det er totalforbud mot å røyke inne, og ute er det kun tillatt å røyke på anviste plasser.


Send tilbakemeldinger med klage, avvik, forbedringsforslag eller ros

Vi ønsker dine synspunkter og tilbakemeldinger på våre tjenester – enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell.

Se hvordan du går frem for å klage, gi ros eller hjelpe oss å bli bedre

Sykehusklovnene

På Drammen sykehus kan du treffe en sykehusklovn!

Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

Les mer på Sykehusklovnenes nettsider

Sykehusoppholdet – hva bør du ta med deg?

  • ​Ta med den faste medisinen du bruker. Det kan ta tid å få tilsvarende medisin fra apoteket.
  • Morgenkåpe eller romslig treningsbukse med strikk i livet som kan reguleres.
  • Gode innesko som er stødige og lette å ta på. Det er av hygieniske årsaker ikke tillatt å gå barbeint i sykehuset.
  • Toalettsaker som tannbørste, tannkrem, kam, deodorant og eventuelt barbermaskin.
  • Hjelpemidler du er avhengig av: for eksempel stokk, krykker, rullator og rullestol.

Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander du tar med deg til sykehusoppholdet. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.

Ta bilder, video eller lyd?

Mange pasienter og pårørende ønsker å ta bilder eller video som et minne fra tiden ved et behandlingssted. Det blir som regel tillatt så lenge det kun er et sted, deg selv, pårørende eller venner som blir avbildet eller tatt opp og alle synes det er ok.

Samtidig er det viktig å vite at behandlingsteder ikke er offentlige rom og at det kan være folk som ikke ønsker å bli fotografert, filmet, eller at lyd blir tatt opp av dem. Inne på behandlingssteder skal personvernet ivaretas og folk har rett til å forbli anonyme hvis de ønsker det. På behandlingssteder er det ikke lov til å ta bilder av, filme, eller ta lydopptak av medpasienter, besøkende eller ansatte uten at de har gitt tydelig samtykke til det først.

Virus og koronavirus

​Virus

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed. Har du arbeidet i helsetjenesten, fått tannbehandling eller behandling på legevakt eller sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene? Da må du be fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Fastlegen vil sørge for at svaret kommer til sykehuset/behandlingsstedet.

Koronavirus / Corona virus



Fant du det du lette etter?