Som vi skriver i Ressursheftet må man ikke bruke anonyme spørsmål, men mange skoler har god erfaring med dette. Derfor får du her noen eksempler på tidligere stilte spørsmål fra elever, og noen tanker om hvordan dere som ressurspersoner kan svare på disse.
Som ressursperson på temaet psykisk helse kan du bidra til å gjøre temaet psykisk helse mer forståelig og relevant både for lærere og elever. Det er vår erfaring at dette oppleves tillitsvekkende for elevene. En god dialog med dem men også mellom dere to som besøker klassen, kan bidra til levende og aktuelle svar på elevenes spørsmål.
Hvordan ivareta elevene i dine svar?
Det er viktig at lærer eller den som samler inn spørsmål på forhånd, klargjør hvordan spørsmålene skal besvares. Vi anbefaler ikke å lese spørsmålene opp høyt. Ofte er det mange gjentagende spørsmål, og da er det fint å bake spørsmålene inn i en plangt presentasjon eller oppgave. Dette hindrer også at elever opplever at spørsmål kan spores tilbake til dem. Spørsmål som er veldig konkrete, og som skiller seg fra de andre, kan lettere føles belastende for eleven hvis de blir lest opp høyt.
Hvordan samle inn spørsmål?
Det er mange måter å få spørsmål fra elevene på. Noen elever skriver spørsmål i grupper og leverer til lærer. Andre skriver anonyme spørsmål som samles inn i forkant av klassebesøket. Lærer eller VIP-team kan dele ut lapper til elevene og be alle skrive ned sine spørsmål. De som ikke har noe de lurer på oppfordres til å skrive et tema de ønsker å få belyst eller bare skrive noe hyggelig. Det er også lov å levere blank lapp, men det kan være lurt å be alle levere noe. Noen ganger får dere som ressurpersoner spørsmål på e-post eller skolens digitale plattform noen dager i forkant. Hvis det ikke foreligger noen spørsmål fra klassen kan dere bruke spørsmål og temaer fra andre klasser som et utgangspunkt for dialog. Mange erfarer at spørsmålene kan være ganske like fra klasse til klasse og år til år. Se eksempler på spørsmål lenger ned.
Hvordan kan du bruke spørsmålene
Spørsmål fra elevene kan være utgangspunktet for hvilke temaer dere velger for deres VIP-økt i klasserommet. Svar gjerne tematisk på spørsmålene og prøv å være kortfattet. Alle spørsmål er relevante, men dersom du tenker at dette er av interesse for en eller få, så begrens svaret. Organiser gjerne svarene slik at alvorlige temaer kommer først og mer positive temaer som «hva kan man gjøre selv» kommer mot slutten av klassebesøket. Snakk gjerne på generell basis og bruk gjerne film eller oppgaver for å fordype dere i temaer eller spørsmål.
Gode diskusjoner kan gi en varig effekt på holdninger og gi eleven større motstandskraft i livet. Derfor er vi i VIP opptatt av å legge til rette for dialog i elevgruppen. Når elevene får mulighet til å reflektere over egen rolle sammen med andre blir de bedre i stand til å definere egne problemer og finne veien til løsninger. Kanskje kan elevene selv finne gode svar ved å diskutere i grupper?
Bruk gjerne elevheftet som oppsummering. Det tar for seg mange temaer som elever ofte stiller spørsmål om.
Eksempler på spørsmål fra elevene:
- «Min mamma har en depresjon. Er dette arvelig?»
- «Hva skal man gjøre om man vet at en venn har en spiseforstyrrelse? Hvem skal man snakke med og hvor kan vedkommende få hjelp?»
- «Hvis man har mareritt hver kveld, er det tegn på dårlig psykisk helse?»
- «Kan man noen gang bli helt frisk etter å ha hatt en psykisk lidelse?»
- «Hva kan man gjøre selv for å bli frisk?»
- "Hva er incest?"
- «Si noe om BUP...»
- «Hvorfor er hasjrøyking farlig for psyken?»
- "Hvordan vet man at man er trans?"
- "Hvordan kan jeg være en god venn når noen jeg kjenner har det vanskelig?"