Nedenfor følger en presentasjon av hvordan vi anbefaler at VIP Snakk om det gjennomføres det første året ved en ny skole.
Vi ønsker å tilby skolen en helhetlig satsing på psykisk helse. VIP Snakk om det strekker seg derfor over en periode på fem år, der VIP Psykisk helse i skolen følger opp skolen det første, andre og femte året. Det er selvsagt både mulig og ønskelig at skolen fortsetter å gjennomføre VIP Snakk om det etter dette – i så fall legges en ny plan i fellesskap.
Til gjennomføringen av VIP Snakk om det følger et ressurshefte for lærere og helsearbeidere, samt et elevhefte i tillegg til andre nettressurser. Disse kan du lese mer om og bestille her.
Gjennomføringen av programmet de første to årene har fire faser der VIP Psykisk helse i skolen er involvert i de to første samt siste. Det tredje og fjerde året gjennomfører skolene på egen hånd uten møter eller opplæring fra VIP. Fasene det første året ser slik ut:
Fase 1: Planlegging
Skolen tar kontakt med VIP sentralt med ønske om mer informasjon eller mulighet for gjennomføring. Ledelsen skal være involvert. Tanker om aktuelle ressurspersoner fra helse- og sosialfeltet samt innspill fra lærerne på hva de trenger og ønsker bør være klart til planleggingsmøtet.
Skolen skal opprette en VIP-koordinator og et lokalt VIP-team. VIP-koordinator må være ansatt ved skolen. Det lokale VIP-teamet ledes av VIP-koordinator og består av minst fire personer. Dette kan for eksempel være en lærer, en representant fra ledelsen, en rådgiver, en helsesykepleier, en elevrådsrepresentant, en fra spesialisthelsetjenesten/kommunal psykisk helse, en miljøarbeider, en foreldrerepresentant, PPT-rådgiver e.l. Det lokale VIP-teamet vil ha en viktig rolle i planleggingsfasen, samt ha en støttende funksjon under gjennomføringen. VIP-koordinator og team kan opprettes på planleggingsmøtet.
VIP sentralt gjennomfører et planleggingsmøte med ledelsen og andre aktuelle personer til gjennomføringen av VIP-programmet, digitalt eller fysisk, der vi snakker mer om hva VIP-programmet innebærer, adresserer skolens behov, samt skisserer en samarbeidsavtale for gjennomføringen.
Fase2: Opplæring
VIP Psykisk helse i skolen gjennomfører et opplæringsmøte for VIP-koordinator og lokalt VIP-team, digitalt eller fysisk, der vi gjennomgår VIP-koordinators og det lokale VIP-teamets rolle. På møtet planlegges informasjon til elever og foresatte, samarbeid med eksterne ressurspersoner fra helse- og sosialfeltet (heretter omtalt som «ressurspersoner») og VIP kick-off for elevene.
Det neste som står på programmet er en opplæringskonferanse ved skolen, gjennomført av to representanter fra VIP. Tidsrammen for konferansen er en dag (minimum 6,5 timer). Den første delen av dagen er for alle ansatte ved skolen. Her ser vi nærmere på temaer knyttet til ungdom og psykisk helse, elever som strever og temaer skolen anser som spesielt viktige. Den siste delen av dagen er (som oftest) delt i to parallelle sesjoner, en for kontaktlærere i de klassene som skal gjennomføre (minimum hele Vg1) og en for ressurspersoner fra helse- og sosialfeltet. I parallellsesjonene går vi gjennom mulige opplegg for det lærere og ressurspersoner skal gjennomføre med elevene i klassene.
Fase 3: Gjennomføring
Etter opplæringskonferansen har lokalt VIP-team et gjennomføringsmøte der de planlegger detaljene for gjennomføringen ved skolen. Dette innebærer fordeling av ressurspersoner fra helsefeltet til klassene, tidsoppsett og rammer for gjennomføring. Det kan være en fordel at lærere som skal gjennomføre VIP-programmet i sine klasser også deltar på møtet. I møtet planlegges også en lokal VIP kick-off for elevene.
Oppstarten av VIP Snakk om det for elevene markeres ved en lokal VIP kick-off. Dette kan feks gjøres gjennom en videohilsen fra rektor til alle elevene om at nå skal skolen i gang med VIP Snakk om det, eller i form av et faglig eller kulturelt innslag i plenum eller i klassene.
Deretter gjennomføres VIP Snakk om det med lærer i klassene - et dialogbasert opplegg om psykisk helse på mellom 3-5 timer.
Så gjennomføres VIP Snakk om det med ressurspersoner fra helsefeltet i klassene, også et dialogbasert opplegg på minimum to timer. Dette omtales ofte som «klassebesøket».
Fase 4: Evaluering
Til slutt gjennomføres en elektronisk evaluering for elever, lærere og ressurspersoner som har deltatt i gjennomføringen av VIP Snakk om det. En rapport med samlede tall fra dette kan sendes skolene fra oss om ønskelig.
Her finner du elevenes evaluering.
Her finner du evalueringen som lærere og ressurspersoner skal fylle ut.
Avslutningsvis anbefaler vi et evalueringsmøte der lokalt VIP-team og eventuelt aktuelle personer fra skolen deltar. I planleggingsmøtet for neste år deltar vi gjerne fra VIP Psykisk helse i skolen. Der ser vi gjerne nærmere på rapporten basert på evalueringene, hva som har fungert og ikke fungert, samt veien videre.
Flere tips til hvordan VIP-timene kan gjennomføres finner du på nettsiden «For lærere»
Mer informasjon om klassebesøk og helsepersonells rolle i VIP finner du her
Du finner kontaktinfo til VIP Snakk om det her