Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Grunnkurs for spesialisthelsetjenesten

Miljøbehandling

Miljøbehandling er en sentral og integrert del av døgnbehandlingen innen psykisk helsevern. For å sikre pasientsikkerheten og redusere uønsket variasjon i miljøbehandlingen har Blakstad sykehus i Vestre Viken HF arbeidet med å konkretisere hva grunnleggende miljøbehandling går ut på. Dette arbeidet har munnet ut i et todagers grunnkurs i miljøbehandling for spesialisthelsetjenesten.

"Hensikten er å etablere en grunnleggende faglig plattform for miljøbehandling som er praktisk anvendbar for alle medarbeidere i møte med døgninnlagte pasienter. Ordet grunnleggende henspiller på felles holdninger, kunnskap og ferdigheter som ligger til grunn for miljøbehandlingen, og som ikke er knyttet til en bestemt skoleretning eller spesifikke terapimetoder.

Et av hovedmålene er at det skal komme pasienten til gode direkte. Blant annet skal pasientene alltid oppleve å bli møtt med respekt og forståelse, og de skal involveres i egen behandling. Den samme opplevelsen skal være lik uavhengig av hvilken seksjon man mottar behandling på." (Hammer m.fl, 2022)

​Tydelig definisjon av "miljøbehandling" skal gi et likere behandlingstilbud.​

Kurset ble utarbeidet med økonomisk støtte fra NSF sitt Sentrale fagforum og Marie Lysnes Stiftelsen.

Miljøbehandling ved Blakstad sykehus er strukturert og individuelt tilpasset samhandling med pasientene. Miljøbehandlingen er forankret i sykehusets verdier, felles holdninger og prinsipper, og den foregår tverrfaglig i et miljø som kjennetegnes av omsorg, forutsigbarhet, anerkjennelse og respekt.

Målet med miljøbehandling ved Blakstad sykehus er å fremme psykisk, fysisk, sosial og eksistensiell mestring på en måte som øker pasientens autonomi. Målet skal vi oppnå ved å bruke grunnleggende og spesialiserte kunnskaper og ferdigheter.

Kilde: 

Grunnleggende miljøbehandling for Blakstad sykehus

Kurset skal bidra til å øke helsepersonells kunnskap og bevissthet rundt egen utøvelse av miljøbehandling, og der igjennom styrke et døgntilbud til personer med psykiske helseutfordringer som vektlegger mestring og fremmer autonomi, der deres behov , verdier og mål står i sentrum. Dette er i tråd med nasjonale og internasjonale føringer om retningen psykisk helsevern skal utvikle seg i.

Forventet læringsutbytte - etter kurset skal deltakerne ha:

  • Felles forståelse av verdi- og holdningsgrunnlaget for miljøbehandlingen​
  • Økt kunnskap om pasienters grunnleggende behov
  • Økt kunnskap om relasjonskompetanse, egne reaksjoner og egen rolle i samhandling med pasienter, pårørende og kollegaer.
  • Økt kunnskap om tverrfaglig samarbeid og pasient- og pårørendeinvolvering i miljøbehandling (og behandling generelt)
  • Økt kunnskap om observasjon og dokumentasjonspraksis
  • Økt kunnskap om sentrale kommunikasjonsferdigheter
  • Økt kunnskap om betydningen av etisk refleksjon og ferdighetstrening

Kursets innhold bygger på:

  • Elementer fra psykoanalytisk og psykodynamisk teori
  • Elementer fra tredje generasjons kognitiv atferdsterapi
  • Pedagogisk forskning om læringseffekt
  • Aktuelle lovverk og retningslinjer
  • Litteratur om temaer beskrevet under "Kursets innhold og tidsplan" nedenfor
  • Det nasjonale opplæringsprogrammet MAP (Møte med aggresjonsproblematikk)

Personsentrert miljøbehandling skal styrke pasientautonomien i spesialisthelsetjenesten  

Med utgangspunkt i at helsepersonell skal arbeide personsentrert fremfor diagnosefokusert og hjelpe personer som legges inn i døgninstitusjoner innen psykisk helsevern til å fremme mestring og øke deres autonomi, anses kursets innhold også å være i tråd med Verdens helseorganisasjonens veileder Guidance on community mental health services: Promoting person-centred and rights-based approaches​ 

  • Verdier, prinsipper og holdninger
  • Verdikrysset (Matrix) og verdisamtalen som arbeidsverktøy
  • Reflekterende team som arbeidsverktøy
  • Grunnleggende behov og dagliglivets aktiviteter
  • Traumebevisst tilnærming
  • Postatmosfære
  • Psykoedukasjon
  • Sanseintegrasjon​
  • Klinisk observasjon og dokumentasjon
  • Pårørendesamarbeid
  • Validering
  • Grensesetting
  • Egne reaksjoner i møte med pasienter

kurs miljøbehandling.jpg

​​​

 

Pedagogisk forskning viser at ren teoriundervisning har liten effekt på praksisendring.

Undervisningen er derfor teori- og erfaringsbasert, og omfatter:

  • Undervisning med refleksjonsrunder
  • Erfaringsutveksling
  • Gruppearbeid og individuelle oppgaver
  • Demonstrasjonsvideoer
  • Klinisk ferdighetstrening
  • Introduksjon av ulike arbeidsverktøy for perspektivtakning og verdikartlegging

Demonstrasjonsvideoer og ferdighetstrening vil bli brukt for å komme så "nær" deltakernes klinske virkelighet som mulig. Kasusbeskrivelsene og demonstrasjonsvideoer er bygget på personas som i denne sammenhengen er en fiktiv, forenklet og stereotypisk beskrivelse av pasientgruppene sykehuset oftest møter i den kliniske hverdagen, med utgangspunkt i deres behov og ikke diagnoser. Personas er skapt gjennom tallrike intervjuer med både pasienter, pårørende og medarbeidere.

De ulike personas i beskrivelsene

Undervisningsformen forutsetter at deltakerne er aktive under kurset.

Kursholderne utgjør en tverrfaglig sammensatt gruppe som representerer flere profesjoner og fagområder.

Kursansvarlige:

Miljøterapeut og sosionom Trude Cecilie Vesthaug Jensen (ansvarlig kurskoordinator)
Spesialsykepleier, M.sc. og spesialrådgiver Jan Hammer
Utdanningsansvarlig overlege Audun Welander-Vatn

Flere kursholdere:

Spesialsykepleier og fagutvikler Linn Marie Straith
Miljøterapeut Mari Harr
Psykologspesialist Eivind Liljedahl Hagen
Vernepleier Ulla Sandnes

Vestre Viken HF har laget en film om kurset:
Kurs i miljøbehandling ved Blakstad sykehus


Det har deltatt fagpersoner og ledere fra både akutt psykisk helsevern, alderspsykiatri, sikkerhetspsykiatri, psykosebehandling, fagfeltet innen autisme og utviklingshemming, psykisk helsevern for barn og unge, og rus- og avhengighetsbehandling, samt brukere og fagpersoner fra utdanningsinstitusjoner.

Tilbakemeldinger fra kursdeltakerne:

«Kurset har ein virkelighetsnær tilnærming til temaet, så det var lett å koble teori til reelle situasjoner. Me trur at kurset vil kunne bidra godt til ein felles tilnærming og forståelse i miljøbehandlinga i psykisk helsevern - forhåpentligvis etterkvart på nasjonal basis.» Spesialsykepleier Anette B. Jacobsen og representanter fra Akuttpost, Psykosepost og Sikkerhetspost, Valen sjukehus

«Kurset er godt forankret i teori og inneholder en universell tilnærming til miljøterapi. Temaene er gyldige i de fleste sammenhenger og handler om bevisstgjøring av miljøterapeutens rolle og den enkelte yrkesutøver.» Spesialrådgiver Truls Røer-Johansen, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling i Vestre Viken

«Kurset var faglig relevant og gjenspeilte typiske problemstillinger man forholder seg til i en arbeidshverdag. Variasjon i ulike læringsmetoder i kurset gjorde at vi som deltagere ble engasjerte og kunne lære av hverandres refleksjoner.» Ass. seksjonsleder Anette Østengen Stensrud og representanter fra Avdeling for spesialpsykiatri ved Akershus Universitetssykehus

«Kurset gir en praksisnær og god innføring i miljøbehandling i psykisk helsevern. Dyktige forelesere byr på en helsefremmende forståelse av pasientenes grunnleggende behov og utfordringer, og handlingskompetanse til hvordan møte disse.» Sara Linn Gerhardt, studieleder for etterutdanning i klinisk miljøterapi og ambulant arbeid, et samarbeid mellom RBUP og RVTS Sør

«Vestre Viken har utviklet et godt grunnkurs og har klart å komprimere og dekke store faglige flater. Det aller mest betydningsfulle er at kurset formidler at terapeuter må trene, og at vi må kommunisere handlingsspråk. Veldig spennende å se hvor dette bærer!» Seksjonsleder Kristin Vegerstøl ved CRUX Bergfløtt behandlingssenter

«Dette kurset inneholder mye av det vi trenger for å gi gode og likeverdige helsetjenester til pasienter. Kurset gir økt innsikt og gir masse rom for refleksjon og dialog, som medfører at jeg som deltager på kurset alltid er påkoblet.» Seksjonsleder Jonas Kuvene, Avdeling for rus og avhengighet i Vestre Viken HF

«Kurset fremstår som et solid tiltak som kan heve både medarbeidernes kompetanse og kvaliteten på pasientbehandlingen i mange situasjoner og avdelinger.» Fagutvikler Sofus Pedersen og representanter fra Akuttpost Sør / Åsgård ved Universitetssykehuset i Nord-Norge

«Kursets fokus var på miljøterapeutiske elementer som er uavhengige av hva slags pasientgruppe en jobber med. Vi kan anbefale Vestre Vikens miljøbehandlingskurs på det varmeste til alle som jobber med pasienter innen psykisk helsevern.» Kvalitetsrådgiver i Klinikk for psykisk helsevern og rus, Stein Høyer, og representanter fra BUPA i Helse Fonna.

Kurssted:
Bygg 5, ​Gamle aula på Blakstad sykehus​
Strandveien 35
1392 Vettre
Se kartet​

Fremkomst:
Det er en bussterminal rett ved inngangen til sykehuset. 
Rutetider buss​
​Kommer man med bil, finnes det parkeringsplasser og parkeringsautomat utenfor kurslokalet.​

Deltakerantall:
28 per kurs

 

Siden kurset inngår i et internt utviklingsarbeid vil plassene i hovedsak være forbeholdt medarbeidere på Blakstad sykehus, men vi vil ha mulighet for å bruke et lite antall plasser til eksterne deltakere. Hensikten med gjesteplasser er først og fremst at noen sentrale personer fra andre steder kan delta og se om kurset kan være overførbar til deres kontekst slik at de kan vurdere hvordan de kan videreutvikle miljøbehandlingen hos seg. Hensikten er også at vi får tilbakemelding på innhold og format.

Deltakere fra Vestre Viken deltar gratis på kurset. For deltakere utenfor Vestre Viken HF er det en kursavgift på kr. 500 (inkludert lunsj).

Vestre Viken-medarbeidere utenfor Blakstad sykehus og deltakere utenfor Vestre Viken HF som er interessert i kurset kan sende en henvendelse til:

miljobehandling@vestreviken.no

Norsk sykepleierforbund godkjenner kurset med 15 timer som meritterende i forhold til kurstimekravet i NSFs godkjenningsordningen klinisk spesialist i sykepleie/spesialsykepleie.

Fellesorganisasjonen godkjenner kurset med 15 timer under vedlikeholdsaktivitet, for vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger opp mot godkjenning som klinisk spesialist.

Fagforbundet godkjenner kurset som tellende i program for klinisk fagstige med 15 timer, for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, vernepleiere, sykepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, ergoterapeuter, fysioterapeuter, helsesekretærer samt øvrige personellgrupper innen helse og sosial-området med høyskoleutdanning.

Norsk Psykologforening godkjenner kurset med 15 timer som vedlikeholdskurs for spesialister.

Kursene for høsten 2024:

28. august -29. august 2024 
25. - 26. september 2024
23. - 24. oktober 2024
20. - 21. november 2024
11. - 12. desember 2024

 

Kurskoordinator Trude Cecilie Vesthaug Jensen, spesialrådgiver Jan Hammer, utdanningsansvarlig overlege Audun Welander-Vatn og psykologfaglig rådgiver Anders Jacob.

E-post: miljobehandling@vestreviken.no

Sist oppdatert 20.06.2024