Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
Etikk
Helseforetakene i Helse Sør-Øst er avhengig av tillit og et positivt omdømme for å kunne yte gode helsetjenester. Etisk kvalitet på tjenesteyting og forvaltning er en forutsetning for denne tilliten.
Alle medarbeidere i helseregion Sør-Øst og alle som handler på vegne av Helse Sør-Øst, skal opptre i tråd med allmenne etiske normer og gjeldende lovverk. Etiske retningslinjer i Helse Sør-Øst tar utgangspunkt i våre verdier og gjeldende lov- og regelverk. Virksomheten skal kjennetegnes av en høy etisk standard. I det daglige arbeidet kan medarbeidere komme opp i situasjoner der de alminnelige normer i seg selv ikke gir tilstrekkelig veiledning. De etiske retningslinjene skal være til hjelp i slike situasjoner. Ved vanskelige situasjoner, eller når vi er i tvil, skal spørsmål om etiske dilemma tas opp med kollegaer eller leder.
De etiske retningslinjene gjelder for medarbeidere i alle helseforetak i Helse Sør-Øst. Det omfatter også studenter, vikarer, konsulenter og lignende, samt alle med styreverv eller tillitsverv knyttet til Helse Sør-Øst. Ledere har et særskilt ansvar for at medarbeiderne er kjent med og handler i tråd med retningslinjene.
De regionale helseforetakene har inngått samarbeidsavtaler med Legemiddelindustrien (LMI) og Melanor. Som en del av samarbeidet er det utarbeidet en dilemmasamling for trening på etiske problemstillinger.
Medarbeidere i Helse Sør-Øst RHF oppfordres til å varsle om kritikkverdige forhold, fordi det kan bidra til å utvikle Helse Sør-Øst RHF positivt. Hvis det gjelder kriminelle forhold og forhold der liv og helse er i fare har medarbeidere plikt til å varsle. Arbeidstakers rett til varsling og plikt til forsvarlighet ved varsling er omtalt i Arbeidsmiljølovens § 2-4.
Helse Sør-Øst RHF har utarbeidet rutiner for varsling. Hensikten er å gjøre det klart for alle ansatte hvordan de skal gå fram dersom de ønsker å varsle.
Helse Sør-Østs antikorrupsjonsprogram er et felles rammeverk for hele foretaksgruppen i arbeidet mot korrupsjon og misligheter. Antikorrupsjonsarbeidet skal bidra til å etterleve Helse Sør-Østs verdier i alle ledd: Kvalitet, trygghet og respekt.
Antikorrupsjonsprogrammet er Helse Sør-Østs forebyggende tiltak for å motvirke korrupsjon og sørge for riktig håndtering av saker med mistanke om korrupsjon. Programmet gjelder for hele foretaksgruppen, både ansatte, tillitsvalgte, styremedlemmer og brukerrepresentanter. Det inkluderer også et system for å stille krav til de som samhandler eller leverer tjenester til oss.
Det skal ikke være tvil om at Helse Sør-Øst er imot alle former for korrupsjon, og vil arbeide aktivt for å sikre at korrupsjon ikke forekommer i vår virksomhet.
Denne dilemmasamlingen er et verktøy som kan brukes for å la medarbeidere trene på og diskutere etiske problemstillinger. Samlingen inneholder eksempler på situasjoner som kan oppstå i arbeidshverdagen, og dilemmaene er bevisst satt på spissen for å fremheve viktige etiske spørsmål. Målet er å øke bevisstheten om Helse Sør-Østs etiske retningslinjer og bidra til refleksjoner og dialog i sykehusene.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Du må godta «informasjonskapsler fra tredjeparter» for å kunne se dette innholdet.
Innkjøp og leverandørkontakt
Samarbeid mellom ansatte i helseforetak og leverandører er en forutsetning for et velfungerende helse-Norge. Det er derfor inngått samarbeidsavtaler mellom helseforetakene i Norge og Legemiddelindustrien (LMI) og Melanor (utstyrsleverandører).