Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
– Har snudd trenden med økende ventetider
Øyeavdelingen på Drammen sykehus hadde en massiv økning i ventelister. Nå gir en imponerende «snuoperasjon» pasientene raskere behandling.
Publisert 04.10.2024
På ett år har avdelingen kuttet i ventelistene – og pasientkøen. Med en målrettet teaminnsats har medarbeiderne jobbet for en bærekraftig helsetjeneste som skal sikre rett behandling, til rett pasient, til rett tid
Viktig teamsamarbeid: – Målet med prosjektet er å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet samtidig som vi forbedrer ressursbruk på avdelingen, sier Marius Dalby, avdelingsleder øyeavdelingen DS. Han viser videre til at innsatsen og «snuoperasjonen» allerede har gitt gode resultater. Her sammen med Lene Pleym-Knutsen, Henrik Jacobsen og Tone Sverresborg Ezike.
Da avdelingsoverlege Marius Dalby satte seg i sjefsstolen ved øyeavdelingen i Drammen sykehus, hadde ventetidene økt alarmerende de siste to årene, og prognoser viste at situasjonen ville ytterligere forverre seg fremover, skriver Dagens Medisin på sine nettsider.
– Vi har klart å stoppe en voldsom vekst i økende ventelister. Med en nedgang på 24% i pasientkøen de siste 12 månedene (per. 1.9.2024), forteller Dalby.
– Dette har vi fått til samtidig som det er en økende etterspørsel fra pasienter, hvor antall henvisninger øker med 10 prosent hvert år – og etter syv år vil dermed antall henvisninger doble seg. Det er derfor viktig at vi tar grep for å imøtekomme behovet til pasientene, sier han.
Det er omtrent ett år siden Dalby startet i stillingen som avdelingsleder ved øyeavdelingen. Men han er tydelig på at venteliste-reduksjonen i denne perioden ikke er hans fortjeneste alene – og roser alle de dyktige kollegaene på avdelingen.
– Vi hadde ikke klart å snu trenden uten en felles teaminnsats. Her har mange jobbet hardt for pasientene våre. Det har vært viktig med en åpen dialog og forståelse på tvers av avdelingen – med fokus på hvilke utfordringer vi står ovenfor og hvordan vi best mulig kan løse disse sammen, sier Dalby.
Per 1.11.2023 hadde avdelingen et etterslep på planlagt pasientbehandling på 7.200 pasienter. Det vil si pasienter som var forsinket i behandlingsløpet, samt fristbruddpasienter.
* Alle pasienter har rett til helsehjelp innen en frist, som er satt ved vurdering av henvisningen. Fristbrudd vil si at pasienten ikke får denne helsehjelpen innen fristen som er satt.
Årlig økning: Grafen viser hvordan etterslepet har økt på avdelingen de siste årene. Med fortsatt 43% vekst (som utviklingen viser de siste to år) ville avdelingen passert 10.000 pasienter som var forsinket i behandlingsløpet i 2024.
Så, hva har skjedd med ventelistene? Sammen har de dyktige medarbeiderne ved øyeavdelingen nå altså snudd trenden, med en venteliste-reduksjon på 24% siste år. Det er en imponerende «snuoperasjon» på kort tid.
Samtidig øker antall henvisninger – og avdelingen har tatt nødvendige grep for å imøtekomme behovet de kommende år.
Øyefaget treffes spesielt hardt av eldrebølgen. En rekke av øyesykdommene henger nemlig tett sammen med alder. Blant annet katarakt (grå stær) og aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD) rammer en stor andel eldre, og andelen som får disse sykdommene øker med alderen, skriver
Avdelingsoverlegen, som har utdanning i helseøkonomi og ledelse, samt en doktorgrad i klinisk medisin, brukte mye tid på å forstå utfordringene, og bestemte seg for å angripe problemstillingen fra flere kanter.
Noe av det første Dalby gjorde, var å identifisere hvilke behandlinger og undersøkelser som i hovedsak drev ventetidene opp. Av 24 kategorier fant de at de åtte med flest pasienter samlet utgjorde 80 prosent av etterslepet. Dermed ble det naturlig å finne løsninger for disse pasientgruppene først.
De identifiserte videre hvilke utfordringer som sto i veien for å øke antallet konsultasjoner:
Antallet operasjonsstuer
Antallet erfarne kirurger
Antallet personell med rett kompetanse til å drifte operasjons- og injeksjonsstuene
Mangel på personell til «rasjonell kapasitetsutnyttelse». Blant annet viste kartleggingen at ved å bruke oppgavedeling i større grad, kunne mer støttepersonell bidra til bedre ressursbruk.
Dalby vektlegger at mye handler om oppgavedeling og logistikk, med fokus på økt samarbeid mellom kontor og operasjon – og viser til kontorleder på avdelingen, Mette Gross og avdelingssykepleier Lene Pleym-Knutsen, som sentrale bidragsytere. Sammen har de fokusert på at avdelingen skal jobbe som et lag. Dette løfter avdelingen fremover og de ansatte har ytt en enorm innsats på tvers av alle yrkesgrupper.
Oppgavedeling gjennom mer bruk av støttepersonell gir bedre ressursutnyttelse. Hensikten med å eksempelvis ansette støttepersonell på operasjon og poliklinikken er at leger, sykepleiere og operasjonssykepleiere i enda større grad kan bruke sin tid på de oppgavene som krever deres spesialkompetanse. Videre har det vært nyttig å lære av andre sykehus og hvordan de jobber med å løse lignende utfordringer, samtidig som man gjør endringer tilpasset egen avdeling og egne behov.
Antall operasjonsstuer var tidligere en begrensning. For å effektivisere driften har et legekonsultasjonsrom nå blitt til injeksjonsstue, slik at man alltid har tre injeksjonstuer, og fem operasjonsstuer tilgjengelig. Denne type reorganisering er også strategisk i forhold til når avdelingen skal flytte til det nye sykehuset. Det betyr at driften nå er likere slik man skal drifte i nytt sykehus. I tillegg var omleggingen viktig for å nå målet om varig reduksjon i ventelistene.
Dalby påpeker at fokuset er på løsninger med varig effekt, og viser til at denne type snuoperasjoner er en krevende prosess hvor det er viktig å ta strategiske valg.
– En ting vi har lykkes med, er å jobbe for et felles mål, det er viktig å få med teamet på endringene som skal gjennomføres. Videre har faktorer som samarbeid med avtalepraksis, rekruttering, kontinuerlig utvikling og tjenesteinnovasjon vært helt sentrale, sier Dalby.
Han er også svært takknemlig for et veldig godt samarbeid med tidligere avdelingsoverlege Jarle Sletten, og i lederlinja med avdelingssjef Anders Bjørneboe ved kirurgisk avdeling Drammen, klinikkledelse og foretaksledelse som har vært viktige støttespillere i snuoperasjonen.
En bærekraftig utvikling betyr at vi må bruke kompetansen hos de ansatte best mulig, forstå utfordringsbilde og løsningsrom. I Vestre Viken skal vi jobbe sammen for å sikre helsetjenestene våre og være forberedt på utfordringene som kommer ved f.eks. eldrebølgen.
– Jeg håper at vi er med på å bygge en bærekraftig offentlig helsetjeneste som står seg over tid, avslutter avdelingsoverlegen.
Storfint besøk: Helse- og omsorgsministeren, Jan Christian Vestre, er så imponert over «snuoperasjonen» at han inviterte seg selv på besøk til øyeavdelingen tidligere i år. Prosjektet løftes frem som en viktig del av arbeidet med regjeringens ventetidsløftet. Her sammen med Maris Dalby.