Hold på rutinene – og ta vare på de gode øyeblikkene!

Når normale dager blir unormale på grunn av faren for koronasmitte, er det viktig å holde på rutinene. Rutinene gir oss en normalitet i en ellers unormal hverdag.

Forsker og sykepleier Nina Helen Mjøsund er bevisst på de gode øyeblikkene som gir god mental helse. Foto: Benedikte Hjellum Håkonsen.

Nina Helen Mjøsund er spesialsykepleier og forsker ved Klinikk for psykisk helse og rus i Vestre Viken. I de siste ukene har livet hennes som fagperson og privatperson blitt tettere knyttet sammen. En tilværelse på hjemmekontor og PC, erstatter nå den fysiske kontakten med pasienter og kolleger. - For meg som jobber med psykisk helse, er situasjonen vi er i nå med å holde avstand og isoleres fra andre mennesker - akkurat det motsatte av det som er viktig for god mental helse, sier Mjøsund.

Luftige bamseklemmer og "hodebra"-hverdag

- Gode og tette klemmer, såkalte bamseklemmer, er viktig for god mental helse. Det å ta på hverandre og være nær gjør oss godt. Nå er vi i en situasjon hvor det ikke er mulig.  Vanlig fysisk nærvær blir erstattet med telefon, Skype og så videre. Da ser vi ikke hele kroppsspråket til personen som vi snakker med. Noe av kommunikasjonen og nærheten blir dermed borte, forteller Mjøsund.
 
Som forsker og fremmer for god mental helse, er det viktig for henne å se på hva vi kan gjøre i den spesielle situasjonen som vi er i. - Det handler om å ha det "hodebra", sier Mjøsund. Når hodet har det bra, blir du også mer motstandsdyktig mot påkjenninger som kan føre til sykdomsutvikling eller andre endringer i livet. 

Tips for god psykisk helse

I denne perioden hvor livet er preget av korona, må vi huske å ta vare på hverandre. Dagliglivets rutiner må heller ikke glemmes og undervurderes, sier Mjøsund.
 
Hennes tips for en bedre hverdag: 

  • Å holde på de daglige rutinene, som å: pusse tennene, sminke/barbere seg, komme ut av pysjen og inn i vanlige klær. Det er lov å pynte seg - også når du har hjemmekontor.
  • Følge de vanlige treningsrutinene. Hvis du pleier å trene på onsdager, fortsett med det. Har du en fast treningspartner, avtal med den/de om å trene på de samme tidene. Det gir fellesskap. 
  • Ha forskjell på hverdag og helg, jobb og fritid. Dette gir et bedre tidsgrep og mer avslapning når du du har fri.
  • Lag deg ritualer for start og slutt på arbeidsdagen. Husk å slå av PC-en når arbeidsdagen er over. 
  • Lag en liste over personer som du skal ringe og ring dem. Dette gleder både deg og den du ringer.

Mjøsund anbefaler å ta vare på de gode øyeblikkene. Øyeblikk som gir deg glede, som f. eks. den første hvitveisen om våren. Hun sier: 

- Sug til deg de gode øyeblikkene som de skulle vært drops og lagre dem i din mentale dropspose!