Får raskere behandling
Økt poliklinisk aktivitet gir pasientene lavere ventetid ved gastromedisinsk avdeling, Ringerike sykehus.
På medisinsk poliklinikk ved Ringerike sykehus har de jobbet målretttet med å få ned ventelistene og pasientkøen – med imponerende resultater.
En lokal prosjektgruppe har hatt fokus på tiltak og aktivitet ved gastromedisin- og hjertemedisinsk poliklinikk for å snu trenden med økende ventetider. I Vestre Viken er dette videre en del av arbeidet med regjeringens ventetidsløftet.
Nå ser vi effekten av innsats og tiltak som er gjort ved gastromedisinsk poliklinikk. Pasientene får behandling til planlagt tid – og slipper å vente (for lenge) i pasientkø.
– Dette er en svært gledelig utvikling, sier klinikksjef på Ringerike sykehus, May-Janne Botha Pedersen.
– Det er flere tiltak som gjør at man har klart å snu trenden på Ringerike sykehus, men viktigst er jobben til de ansatte på poliklinikken og kontortjenesten, og hvordan de har tilrettelagt for økt poliklinisk aktivitet, sier hun.
Ved gastromedisin på Ringerike Sykehus er det gjort mye for å øke den polikliniske aktiviteten.
– Vi har hatt gjennomgang av ventelistene og gjennomført telefonkonsultasjoner til pasienter som har stått lenge på venteliste. Vi har dermed avklart hvorvidt pasientene fortsatt har et behov for konsultasjon. I tillegg har vi sørget for å ha ekstra kapasitet på poliklinikken for pakkeforeløp og hastepasienter.
– Vi har også hatt et spesielt fokus på å unngå fristbrudd ved å utnytte kapasitet hos private avtalespesialister i Helse Sør-Øst, samt at vi har utnyttet muligheter med ventetidsløftet med noe ekstra kveldspoliklinikk», sier avdelingssykepleier Marina Purmer.
Lavere ventetider enn i 2023
Innsatsen som er gjennomført for å redusere ventelistene, har gitt resultater. Til tross for en økning i henvisninger er det nå et lavere antall pasienter som venter på behandling.
Dette har skjedd det siste året:
• Antall henvisninger har økt og vært høyere enn i 2023 (og tidligere år).
• Medisinsk poliklinikk har redusert pasientkøen, fra nesten 300 på venteliste til 102 i november i år.
• Gjennomsnittlig ventetid har gått ned fra 79 til 20 dager i i år.
• Det er ikke lenger pasienter med passert planlagt tid for behandling– andelen er på 0,5%. (Figur 2)
• Gjennomsnittlig ventetid for ferdigbehandlet pasienter er redusert fra 73 til 31 dager (Figur 1 ).
Men hvordan skal man å opprettholde de positive tallene? Avdelingssykepleier Purmer påpeker at forbedring er en kontinuerlig prosess.
– Vi må fortsette med tiltakene som har gitt den positive effekten. Å sikre at vi har tilstrekkelige ressurser er viktig, samtidig som vi sørger for at det er god og effektiv kommunikasjon mellom helsepersonellet og de som jobber administrativt hos oss slik at vi får de riktige pasientene på ventelistene, sier hun.