- Vi ser at det å få kunnskap, dele erfaringer med andre i samme situasjon og
få noen verktøy, er viktig. Så fokuserer vi på hva som gir god helse, hva er det
som gjør at man kan leve et godt liv med den lidelsen man har, sier Irene
Norheim.
Hun er spesialkonsulent ved Forsknings- og utviklingsavdelingen
(FoU), Klinikk for psykisk helse og rus, Vestre Viken. Klinikken har siden 2005
jobbet systematisk med psykoedukativ behandling.
I stedet for å ha et ensidig fokus på å behandle sykdom, går psykoedukativ
behandling ut på at pasientene lærer å hjelpe seg selv, blant annet ved å kjenne
igjen symptomer tidlig, forebygge tilbakefall og aktivt fremme egen helse.
Gjennom å dele med og lære av andre i samme situasjon, få kunnskap om lidelsen
og trene på mestring av konkrete hverdagssituasjoner opplever pasienter og
pårørende å få bedre livskvalitet, viser tilbakemeldingene, ifølge
Norheim.
Ved psykose, bipolare lidelser og samtidig rus og psykisk
lidelse er psykoedukativ behandling anbefalt i nasjonale faglige retningslinjer
fra Helsedirektoratet.
Familien er med
FoU-avdelingen koordinerer to tilbud innen psykoedukativ behandling: Kurs for
personer med bipolar lidelse, og psykoedukativt familiesamarbeid for personer
med alvorlig psykisk lidelse.
250 deltakere som har deltatt på bipolarkurs de
siste tre årene gir snittkarakteren 4,6 på en skala fra 1 til 5.
Familie og pårørende er også med på deler av behandlingsoppleggene, i form av
undervisningsseminarer, samtalegrupper eller psykoedukativt familiesamarbeid.
- Alle mennesker trenger sosial støtte, og vi vet at det fremmer helse. Vi
bistår med å skape åpenhet og kommunikasjon, og familien får støtte til å stå i
det over tid. Forskning viser at det å involvere familien i behandlingen øker
funksjon og reduserer innleggelser og tilbakefall for pasienten. Det reduserer
også belastningen for de pårørende, sier Norheim.
Spesialkonsulent Mia Iversen understreker at det er spesielt viktig å fange
opp unge som sliter psykisk, og begynne tidlig å jobbe sammen med familiene.
- Det er i ungdomsalderen de fleste psykiske lidelser utvikler seg, gjerne i
16-18-årsalderen, og da har familien en sentral rolle for ungdom. Ved å gi
familien og pasienten tilbud om familiesamarbeid kan vi bidra til at
sykdomsutviklingen reduseres, sier Iversen.
Samarbeid med kommunene
Å inkludere kommunene er også viktig, fordi disse behandlingstilbudene
handler om hverdagssituasjoner der menneskene lever livet sitt, understreker
Norheim og Iversen. Klinikken har over flere år invitert kommunene til seminarer
og kurs, på lik linje med ansatte i klinikken.
- Det er metodekurs om psykoedukativt familiesamarbeid og
undervisningsseminarer om alvorlige psykiske lidelser. I undervisningen bruker
vi både fagpersoner og erfaringsformidlere som selv har en psykisk lidelse, og
som har lært seg å leve godt med lidelsen, sier Norheim.
I tillegg til behandlingstilbudene i klinikken, har den psykodedukative
behandlingen hatt fokus på å videreføre de oppstartede gruppene som
selvhjelpsgrupper.
Nye kurs
- Hvis noen ønsker å melde seg på et av disse tilbudene, enten selv eller som
pårørende, hva gjør de da?
- Da kan de snakke med nærmeste behandler i
spesialisthelsetjenesten, eller ta direkte kontakt med FoU-avdelingen sier
Norheim.
- Og behandlere som vil lære mer om psykoedukativt
familiesamarbeid?
- Da har vi et kurs som går over seks dager i februar og
mars. Målgruppen er leger, psykologer, samt personer med treårig helse- og
sosialfaglig utdanning.