Arbeid med psykisk helse knyttes ved mange skoler opp til temaområdet folkehelse og livsmestring. Å implementere et program, slik som VIP Snakk om det eller VIP Makkerskap, er av god hjelp til å sette arbeidet med FoL i et system for gjennomføring. Det sikrer også en kontinuitet gjennom skoleåret.
Når vi framhever ledelsens betydning i forankringen av våre program, støtter vi oss på implementeringsteori og mange års erfaring med VIP Snakk om det og VIP Makkerskap. Skolens ledelse har ansvar for å tilrettelegge en god prosess som støtter lærere og medlemmer av skolens VIP-team i retning av felles mål. Det er VIP-teamet som leder organisering og gjennomføring av VIP Snakk om det, og de vil også være kontaktleddet mellom VIP sentralt og skolen i implementeringsprosessen. Vi ønsker derfor at minst ett medlem fra ledelsen er med i skolens VIP-team. VIP-teamet skal bestå av minst fire personer fra:
• lærergruppen
• ledelsen
• miljøarbeider
• elevråd
• helsesykepleier
• lokal psykisk helsetjeneste
Teamet skal
• Være bindeleddet mellom VIP sentralt, skole, interne og eksterne ressurspersoner
• Organisere gjennomføring av VIP Snakk om det på ulike nivåer
• Være en støttefunksjon i gjennomføringen
Ledelsen blir da en tilrettelegger for gode påvirkningsprosesser, da det er lærere og ressurspersoner fra helse- og sosialfeltet som skal utføre arbeidet i klasserommet (VIP Snakk om det). I VIP Makkerskap er det ledelsens ansvar å legge til rette for god forankring og sette av tid til opplæring. Vi vet at ledelsens tro og holdninger i prosessen, og det å sette av tid og ressurser vil være avgjørende for en suksessfull implementering. Ledere som støtter opp om dette vil kunne styrke muligheten til å lykkes med en god prosess.
Relevant informasjon om VIP Snakk om det samt VIP Makkerskap finner du i menyen på vår startside. Der finner du også informasjon om VIP Traumekurs som kan støtte lærere i arbeidet med elver som strever.
Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon om ledelsens rolle i gjennomføring av våre tiltak.