I forbindelse med bruk av behandlingsprogrammene i eMestring kan det dukke opp utfordringer knyttet til tilgang, pålogging eller annen bruk av behandlingsprogrammet.
Her er noen tips og triks:
Innlogging
IDporten brukes til innlogging. Dette er samme type innlogging som i nettbanken din eller offentlige tjenester som Altinn, Helsenorge.no etc. Mangler du tilgang til innloggingsmulighetene, står det hvordan disse kan bestilles via din bank eller andre leverandører.
Problemer med innlogging første gang
Innlogging er ikke tilgjengelig før du har fått en SMS fra sykehuset om at du kan starte opp i eMestring.
Har du fått SMS, men innlogging fungerer ikke? Det er trolig gjort en feilregistrering av profilen din. Ring DPS der du møtte din behandler og gi beskjed, så skal dette rettes dette opp.
Hva er hva i programmet?
Hvert behandlingsprogram består av moduler som inneholder modulsider med ulike tema du skal lese. Det er også hjemmeoppgaver til hver modul. I tillegg kommer det arbeidsark flere ganger gjennom hele forløpet, og ulike spørreskjema knyttet til behandlingsprogrammet.
Tekst og innhold lastes ikke ordentlig inn
Oppdater nettleservinduet med ↻ (eller F5 på tastaturet). Trykk eventuelt på hjem-symbolet (huset) for å komme tilbake til oversiktsbildet.
Tilgang til nye moduler underveis
eMestring er veiledet internettbehandling. Det er behandler som deler tilgang til neste modul når du er ferdig med innhold og oppgaver. Det beregnes normalt en uke arbeid per modul. Din behandler sier fra ved oppstart hvilke dager de vanligvis er innlogget og følger ditt behandlingsløp.
Meldingstjeneste og kontakt med behandler
Bruk først og fremst meldingstjenesten i programmet til å holde kontakt med din behandler underveis, om du har spørsmål eller noe du ønsker å formidle. Behandler vil opprettholde kontakten. Om nødvendig kan behandleren også ta kontakt med deg på telefon eller sette opp en ordinær samtale underveis
Husk at dette ikke en en chat hvor behandler leser meldinger umiddelbart. Har du flere spørsmål om tilstanden din som trenger rask avklaring, anbefaler vi deg å ringe DPS.
Bibliotek og innsendte skjema
Tekstmaterialet du leser og leverer i behandlingsprogrammet legges i et bibliotek du finner inne i eMestring. Her finner du utskriftsvennlige versjoner av modulene du er ferdig med. Dette vil også være tilgjengelig i seks måneder etter avsluttet behandling.
Forskning
Alle pasienter som mottar behandling hos eMestring blir bedt om å samtykke til at vi bruker informasjon fra behandlingen i forskning. Dette for at vi skal kunne evaluere og videreutvikle behandlingstilbudet.
Alle data blir anonymisert og kan ikke identifiseres. eMestring inkluderer evaluering av behandlingseffekt og forskning.
Følgende forskningsspørsmål blir undersøkt:
- Hva er effekten av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis?
- Hva kjennetegner de som har nytte av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis?
- Hva er de helseøkonomiske konsekvensene av å bruke assistert internettbehandling i ordinær praksis?
Til sammen gir dette betydelig bidrag til nasjonal og internasjonal forskningslitteratur.
Du vil få informasjon om hvordan samtykke til forskning i oppstartsamtalen med behandler. Levér skriftlig samtykke i resepsjonen på DPS, eller send per post.
Teknisk brukerstøtte
Tekniske feil kan oppstå, og vi ønsker å løse disse raskest mulig for at du skal kunne bruke behandlingsprogrammet på en god måte. Er det tekniske problemer du ikke får løst via din behandler på DPS, kan du sende e-post til emestring@siv.no. Beskriv kort utfordringen du har.
Husk at sensitive data ikke skal sendes på e-post. Ikke send tekst eller bilder med brukernavn, personnummer eller passordinformasjon på e-post.