Bærum DPS

Psykoterapi, Bærum DPS

Psykoterapi kan hjelpe mange til å håndtere angst, depresjon, rusmiddelproblemer, psykoselidelser, søvnvansker, negativt selvbilde og mangel på selvtillit.

Innledning

I psykoterapi er du selv aktiv deltaker i behandlingen av de problemene du opplever. Vi har fokus på hvordan du opplever problemene dine, og hva du tror kan hjelpe.

Terapeuten bidrar med kunnskap om hva som har hjulpet andre med liknende problemer. Du er eksperten på hvordan akkurat du opplever vanskene og hvilke tanker du har om hva som kan hjelpe. Derfor er det viktig at dine egne ressurser, interesser og sterke sider kommer fram og blir brukt. Psykoterapi innebærer mulighet til å tenke gjennom hvem du er, hvordan du har det, hvilke personer som betyr noe for deg og hva du ønsker for dem og for deg selv.

Før

Det er ingen forberedelser til timen.

Under

Psykoterapi innebærer som regel samtaler mellom deg og din terapeut.;

Følgende spørsmål kan gi gode utgangspunkt for det som foregår i psykoterapi:

  • Hva er det som plager deg mest i din nåværende situasjon?
  • Hvorfor søker du hjelp?
  • Hva er du fornøyd med i livet ditt og hvilke egenskaper ved deg selv setter du mest pris på?
  • Hvordan skulle din livssituasjon vært for at du fikk et bedre liv, og hvilke ønsker har du for familie og venner, arbeid og fritid?
  • Hvordan har du forsøkt å løse dine vansker før du kom hit for å få hjelp?
  • Kan du tenke deg andre måter å løse vanskene på, og hvordan kan terapeuten hjelpe deg?
Samarbeidet mellom deg og din terapeut bør preges av respekt, forståelse og ivaretakelse. Dine egne erfaringer og ønsker skal stå sentralt. Behandlingsresultatet blir best når du deltar aktivt i egen behandling. 

Ved å legge merke til hva du tenker, føler og gjør i vanskelige situasjoner, kan du få økt forståelse for hva som skjer. Det kan være situasjoner der du opplever depresjon, angst, konflikter i forhold til andre eller sterke følelser som står i motsetning til hverandre. Når du blir bevisst på dine reaksjoner, kan vi sammen finne positive endringer. Vi utforsker også hva som er din motivasjon for endring.  

Mål i psykoterapi kan være langsiktige. Mye av det vi arbeider med berører selvfølelse, selvtillit, måter vi ser på verden og på oss selv og andre sentrale spørsmål. Minst like viktige er kortsiktige mål, som å gjennomføre bestemte ting, ofte noe man har kviet seg for. Arbeid med kortsiktige og konkrete mål har vist seg å være gunstig, også for de mer langsiktige målene.

Psykiske vansker svekker ofte selvtillit og selvfølelse. Et eksempel er en depresjon som kjennetegnes av at det negative får stort spillerom. Man legger merke til egne feil og hva man ikke synes man får til. Psykoterapi kan bidra til at du i større grad lærer å sette pris på deg selv. Da blir det lettere å følge opp egne interesser og å finne frem til og være sammen med mennesker du trives med og kan stole på.

Etter

Du kan sammen med terapeuten finne måter å praktisere ny kunnskap mellom timene. Med god planlegging utfordres du til å eksperimentere med egne handlingsmønstre. Da får du nye erfaringer på en trygg måte.  

Kontaktinformasjon

Fant du det du lette etter?