Med utgangspunkt i en kjent implementeringsmodell "Hva må du gjøre" tar vi deg med på en bevisstgjøring i implementeringsprosessen ved å svare ut relevante spørsmål. Vi håper at du opplever dette som nyttig. Heng med!
For å forberede deg til implementering av basissamtaler så kan følgende spørsmål være til hjelp. Her får du også noen gode svar eller refleksjoner utfra våre erfaringer med implementering av basissamtaler.
Har dine ansatte faglige forutsetninger for å bruke tiltaket på en god måte?
- Målgruppe er alle ansatte klinikere ved din enhet. Både behandlere, miljøterapeuter, merkantil og andre støttefunksjoner.
- Tilgang til noen med kompetanse i kvalitetsforbedringsarbeid er en fordel.
Hvilke tilpasninger må du gjøre for at tiltaket skal fungere i din tjeneste?
- Vi har utviklet tre ulike varianter av prosedyren navn eller lenke utfra type tjeneste:
-
- FACT-team, døgnenhet og allmenpoliklinikk
- Brev til pårørende, prosedyre og fraser må tilpasses din enhet
Hvilke elementer i tiltaket kan eller bør du ikke forandre?
- Kompetanse til ansatte
- Tilby og gjennomføre samtaler til pasienter og pårørende
- Kvalitetssikring: kvalitativt og kvantitativt
- Alle tre innholdsdelene øker sannsynligheten for implementering. Se artikkel hemmere og fremmere.
Kan tiltakseier eller programtilbyder hjelpe deg å tilpasse tiltaket til din tjeneste, eller må du gjøre det selv?
- Tilpasning til din enhet er viktig for å lykkes med implementeringen Ønsker du veiledning av prosjekt så fyll ut kontaktskjema:
På hvilken måte kan du prøve ut tilpasningene du har gjort og hvem kan hjelpe deg å evaluere dem?
- Vi anbefaler å ta i bruk småskaletesting. Dette er en metode for å teste ut i liten skala hvordan tiltaket kan tilpasses ved din enhet. PDSA-skjema - Itryggehender (itryggehender24-7.no) Vi anbefaler at du:
- Gjennomfører test med en ny pasient og deres pårørende
- Dele opp og evaluerer tiltakene underveis
- Be om tilbakemeldinger fra den pårørende om hvordan det opplevdes å bli kontaktet og om temaer i samtalen var relevante.
Finn ut / identifiser hvilke implementeringsstrategi som blir viktige i akkurat denne implementeringen.
- Utse en pårørendekoordinator lenke til prosedyre
- Etablere et forbedringsteam
- Utse en kvalitetsansvarlig med mulighet for å ta ut rapporter i DIPS
- Leder oppretter kompetanseplan i kompetanseportalen for ansatte