Bildecollage som illustrerer Skoleprogrammet VIP

VIP Psykisk helse i skolen

Skoleprogrammet VIP har gjennom over 20 års arbeid med psykisk helse i skolen utviklet seg til å bli en tjeneste med flere ulike tiltak. Vi har derfor byttet navn til VIP Psykisk helse i skolen. Sammen utgjør våre tilbud en bred tilnærming til forebyggende og helsefremmende arbeid i skolen. Du kan lese mer om disse i fanene nedenfor. 

Siste nytt fra VIP-programmet

Se alle nyheter fra Skoleprogrammet VIP

Psykisk helse i media

(17.10.21) En psykolog forteller om et manglende språk blant de unge, når de snakker om følelser. De unge er redd for å underprestere og tror heller at det er noe galt enn at det bare er en del av livet, om de ikke får det til, sier hun.

(22.01.20) Jeg tror ikke det er feil å snakke om ungdoms psykiske helse. Det handler om hvordan vi gjør det, mener Pål Solhaug, spesialrådgiver ved RVTS Sør, som svarer Phd-stipendiat Janne Lund i denne kronikken.  

(02.08.19) Når psykisk helse blir en del av skolens grunnopplæring, er det en gruppe vi ikke kommer utenom: lærerstanden, skriver Klomsten og Uthus på psykologtidsskriftet.no. VIP-programmet blir også nevnt.

(12.05.19) Slik det nå er, har ideen om psykisk helse som del av et tverrfaglig tema, og ikke som eget fag, spilt fallitt. Kronikk i Aftenposten signert av Arne Holte og Skoleprogrammet VIP mfl.

(17.01.18) Andelen tenåringsjenter som blir diagnostisert med psykiske lidelser har økt med 40 prosent på fem år, melder NRK.

(15.11.17) Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Har det blitt for mye åpenhet, spør Elin Vagnsnes i et blogginnlegg på Læringsmiljøsenteret.

(09.2016) Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskning.

(02.07.16) Å ha et godt forhold til læreren beskytter eleven mot tidlig frafall og psykisk uhelse skriver psykologisk.no.

Se flere artikler som er relevante for Skoleprogrammet VIP

Andre språk

Kombinasjonsflagg for engelsk språk.  

Fant du det du lette etter?